A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2017 (1) 2018 (2) 2019 (2) 2020 (2) 2021 (2) 2022 (2) 2023 (2) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (33) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (1) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (2) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2016.04.11. 21:11 Orosdy Dániel

Dennis Lehane: Viharsziget (Könyvnapló #105)

Másodközlés, utánközlés, valami ilyesmi.

Skizo-Noir

A hard-boiled krimi és a film noir nemes hagyományainak mindig is része volt az őrület, a lelki instabilitás, a hisztéria bizonyos fokú ábrázolása. Már a műfaj egyik alapművében, A máltai sólyomban (Dashiell Hammett regényében és John Huston filmjében egyaránt) jelen volt ez, de azért nem annyira hangsúlyosan, mint sok későbbi remekben. Hammett és Huston művében még elsősorban az elkövetői oldalon jelennek meg a különféle belső zavarok jellegzetességei, bár azt sem szabad elfelejteni, hogy az eredetileg „Szőke Sátánként” jellemzett Sam Spade sem mentes néminemű pszichopata karakterjegyektől (a morális nézőpontja legalábbis sajátos, ha arra gondolunk, milyen a viszonya a társával, illetve hogy kin és hogyan áll rajta bosszút).

A szinte kivétel nélkül fekete-fehér filmre, sajátos fény-árnyék hatásokkal és szögekből fényképezett noirok már stílusukkal is kilátástalanságot, depressziót sugároznak, és az sem lehet teljesen véletlen, hogy ezek a formai jegyek jórészt a német expresszionizmusból származnak, olyan művekből, mint a Dr. Caligari  vagy a Dr. Mabuse. A negyvenes évek végére, ötvenes évek elejére már egyértelműen megjelentek az elmebetegség legkülönfélébb formái a noir mozikban (főleg persze a paranoia, lásd Holtan érkezett, Csókolj halálosan), majd onnan átkerültek az olyan munkákba, mint pl. Samuel Fuller noir-jegyeket is felmutató Shock Corridorja, ami egyenesen egy elmegyógyintézetben játszódik. Természetesen az irodalom sem maradt le a film mögött, ld. többek között Jim Thompson életművét, amely zavarbaejtően gazdag katalógusát adja a legkülönfélébb pszichikai zavaroknak és perverzióknak.

Ehhez a nemes filmes és irodalmi hagyományhoz tért vissza Dennis Lehane, a Titokzatos folyó ünnepelt szerzője 2003-as regényével, a Viharszigettel, mely azonban nem pusztán csak a hard-boiled krimi hagyományait akarta feleleveníteni (ahogy a könyvből sikeres filmet rendező Martin Scorsese sem állt meg a noirnál).

Lehane története egy gótikus regénybe illő helyszínen, az éppen csak sziklányi, de minden ízében nyomasztó Viharszigeten játszódik, ahol egy közveszélyes elmebetegnek fenntartott intézet működik. Ide érkezik meg két rendőrbíró, Teddy Daniels és Chuck Aule, hogy kinyomozzák egy beteg, Rachel Solando eltűnésének rejtélyét. Daniels már a megérkezésük pillanatában gyanús nyomok tömegével szembesül, csakhogy ezek elsősorban nem Solandóhoz, hanem az intézethez, és különösen Dr. Cawley-hoz kapcsolódnak. Mintha semmi sem az lenne, aminek látszik, és ez nem hagyja nyugodni a rendőrbírókat, akik napról napra egyre több furcsaságra kapnak még furcsább magyarázatot, miközben a titkok száma is nő. Mi zajlik az intézmény falai között, és mi köze van mindennek Daniels múltjához, imádott felesége halálához?

Lehane regénye túlzás nélkül mesteri (sőt), a legnagyobb erénye mégsem az, hogy a „szakma” minden csínját-bínját ismerő szerző ügyesen felépít egy izgalmas krimit, hanem hogy

S P O I L E R

hatásos bepillantást enged egy egyszerre beteg, erőszakos és túlérzékeny elme működésébe. És miután a regény ezt a nézőpontot, az önmagát Teddy Daniels-nek gondoló személy nézőpontját közvetíti, rögtön idézőjelbe kerül mindaz, amit a történetről leírtam, és nem is csak a cselekmény zanzája (pl. nem lehetünk teljesen biztosak már abban sem, hogy tényleg annyira nyomasztó-e az a sziget, vagy akár hogy minden maradéktalanul igaz-e, amit Daniels orvosai nyilatkoznak). Túl a hard-boiled hagyományokon és a gótikán, az elmegyógyintézet helyszíne és az őrület különböző formáinak ábrázolása révén a Viharsziget megidézi az olyan horrorszerzők életművét is, mint Edgar Allan Poe, különös tekintettel a legendás író Dr. Kátrány és Toll professzor módszere című híres novellájára.

dennis_lehane_viharsziget_b1.jpgEz az írás számtalan mai műalkotás szellemi előzményének tekinthető, részben szatirikus hangvétele, részben egyik sokféleképpen variálható alapötlete (a dilisek átveszik a diliházat) miatt. A jeles utódok egyike az a mű is, amelynek kiindulópontja gyakorlatilag azonos a Viharszigetével, ráadásul ebből is készült (többé-kevésbé) ismert(nek mondható) film: Az ördögűző szerzője, William Peter Blatty Twinkle, Twinkle Killer Kane-jéről van szó, melyet az író előbb átírt, majd a regény újabb változatát meg is filmesítette (mindkét mű The Ninth Configuration címen ismert). Regényként-filmként Blatty művének különböző változatai és a Viharsziget egymástól jobban nem is különbözhetnének, a „nagy csavarjuk” viszont több mint hasonló: egy zavart és erőszakos férfi terápiája során egy orvos azzal próbál áttörést elérni, hogy a lehető legközelebb hozza a valósághoz a férfi képzelgéseit. A kísérlet mindkét esetben sikerül, de a két történet végkicsengése már igencsak eltérő: Blatty humoros-filozofikus alkotása a főszereplő megmenekülésével ér véget, Lehane rendőrbírója viszont sokadszorra is visszaesik, így az orvosoknak nem marad más választásuk, mint agyműtéttel ártalmatlanná tenni.

Bár annyira elgondolkodtatónak és ambiciózusnak nem nevezhető Lehane regénye, mint Blatty-é(i), összességében műalkotásként, élményként nem marad el sokkal. Ha úgy vesszük, a Viharsziget nem egyszerűen megismétli, hanem kiegészíti, variálja Blatty koncepcióját: Lehane azzal, hogy elsősorban a képzelgő fél szempontját közvetíti, mélyebbre nyúl pszichológiai szempontból, közelebb hozza a saját bűneitől és fantáziájától szenvedő ember érzéseit.

S P O I L E R   V É G E

Martin Scorsese a filmváltozat előkészítésekor tudhatta, hogy egy ennyire egyben lévő, egyszersmind cselekményes regény átdolgozásakor a legjobb taktika: „ha nem tört el, ne ragaszd meg” (nem mellesleg az álomgyári legenda szerint ez volt John Huston alapelve is, amikor Oscar-jelölt forgatókönyvet gépeltetett a titkárnőjével A máltai sólyomból). Ennek megfelelően a Viharsziget film szorosan követi az irodalmi mű cselekményét, éppen csak annyiban térve el tőle, amennyi feltétlenül szükséges a cselekmény sűrítése (így is bő kétórás alkotásról beszélünk!), illetve egy-két morális szempont külön megerősítése miatt. (Utóbbi elsősorban a főszereplő utolsó, a regényben nem szereplő, utóbb értelmezési vitákat is kiváltó mondatát jelenti.)

A rendező ugyan sok pozitív kritikát kapott a Viharszigetért, ráadásul teljesen megérdemelten, azt a kritikusok többsége valamiért nem tudta megbocsátani neki, hogy már megint nem az újabb Taxisofőrt készítette el, „mindössze” egy jó műfaji filmet (érdekes módon a Taxisofőrt egyértelműen megidéző, a Viharszigetnél jóval mélyebb kérdéseket boncolgató Holtak útja sem járt sokkal jobban 11 évvel korábban). Ezek a kifogások annyiban jogosak, hogy szemben a nagy Scorsese-mozikkal, a Viharsziget nem remekmű, hanem csak egy remek mű. Scorsese közreműködésétől eltekintve nem sokban idézi a Taxisofőrt és a rendező korai korszakának egyéb klasszikusait, de ez egyrészt önmagában még nem hiba (a művésznek a megújulás is feladata), másrészt már elvárásként sem teljesen jogos (a 68 éves, befutott mester nyilván nem tudja és valószínűleg nem is akarja ugyanazt adni, mint 30-40 évvel korábban ifjú titánként, ami egyébként szíve joga).

Jogos elvárás viszont egy rendezőtől, hogy a tökéletes szereplőgárdát találja meg a filmjéhez, és ezzel kapcsolatban már merülnek fel kérdések, különösen a regény ismeretében: Mark Ruffalo, Michelle Williams, Ben Kingsley, Max von Sydow, Emily Mortimer, Patricia Clarkson, Jackie Earle Haley, Ted Levine, Elias Koteas stb. mind remek színészek és ideálisak a szerepükre is – ami viszont a főszereplőre, Leonardo DiCaprióra már csak megszorításokkal igaz. Kétségtelen persze, ő is elsőrangú előadó, viszont a rendőrbíró nem kifejezetten neki való karakter, amit Scorsese is érezhetett (legalábbis ez indokolhatja DiCaprio izmos felsőtestének és kamu tetoválásainak megvillantását, más ugyanis nem nagyon). A kísérlet vegyes eredménnyel zárult: a főszerepet alakító színész igyekezete és tehetsége miatt nem érheti szó a ház elejét, viszont a karakter erőszakos oldalát, a primitív indulatokat a legnagyobb átélés ellenére sem tudja hitelesen megjeleníteni (vö. Ryan O'Neal és Ryan Gosling „párharcát”). Egy olyan színész, mint pl. a fiatal Tom Sizemore, tudná sugározni azt a veszély(essége)t, amit Leo gyötrődő pocokarca a legnagyobb átélés ellenére sem, de maga a film szerencsére nem csúszik el ezen a hibán, legfeljebb néhány jelenet nem annyira meggyőző, mint lehetne / illene. Hasonlóan csak kisebb hiba az, hogy Scorsese, Laeta Kalogridis író és Thelma Schoonmaker vágó nem tudták tökéletesen átültetni a regényben még jól működő álomjeleneteket, ami picit megbontja a film belső szerkezetét.

A fenti kifogásoktól eltekintve azonban a Viharsziget filmváltozata kifejezetten jól teljesít, és a sikerére joggal lehet büszke minden egyes alkotója, különös tekintettel Dennis Lehane-re. A sokféle (al)műfaj jegyeit kombináló történet megrázó újdonságokkal nem szolgál SPOILER a saját maga által hagyott nyomokat felfedező és értelmező nyomozónak ugyanúgy megvannak a hagyományai irodalomban-filmben, mint azoknak a sztoriknak, amelyek végére a látszólag épelméjű főszereplő tudathasadásos, képzelgő stb. voltára derül fény, gondoljunk a Harcosok klubjára, Mementóra, A gépészre stb. SPOILER VÉGE, de a könyv így is lebilincselő, izgalmas olvasmány, ami érdekes kérdéseket vet fel és érzékletesen vázolja fel egy túl sok fájdalmat átélt férfi jellemrajzát.

Szólj hozzá!

Címkék: kritizálok könyvnapló Scorsese OD filmes könyv Dennis Lehane Chandler


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr458549534

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása