A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2017 (1) 2018 (2) 2019 (2) 2020 (2) 2021 (2) 2022 (2) 2023 (2) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (33) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (1) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (2) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2013.12.20. 08:52 Orosdy Dániel

William Friedkin: The Friedkin Connection (Könyvnapló #44)

Másodközlök.

http://filmvilag.blog.hu/2013/11/29/a_vilag_tetejen_204

Peter Biskind filmtörténész-újságíró szerint az új-hollywoodi fenegyerekekről szóló (botrány)könyve, az Easy Riders, Raging Bulls(melyet fő kritikusai szerint hiteles források helyett rosszakarók, egykori barátok, ex-feleségek és volt barátnők pletykái alapján írt meg) azért akasztotta ki az időközben megpocakosodott és megőszült wunderkindeket, mert „valaki, talán életükben először, nem a megszokott módon, nem istenekként beszélt róluk”. Biskind szerint Scorsesének, Coppolának, Altmannak, Bogdanovich-nak, Spielbergnek, Lucas-nak és persze jelen írás főszereplőjének, William Friedkinnek „ismeretlen volt [...] a kritika”, ami „ahány sajtóssal körülveszik magukat”, nem is csoda. Szerinte tehát olyan valóságtól elrugaszkodott alakokról beszélünk, akiknek saját magukról már évtizedek óta legfeljebb csak homályos elképzeléseik vannak, akár egy elkényeztetett milliárdoscsemetének, aki mindent megkaphat, ám bírálat sosem érheti.

Tetszetős elmélet, akár még lehet is benne valami, térjünk vissza rá később. Talán egy fokkal izgalmasabb kérdés most, hogy miért lehet érdekes bárkinek is (természetesen a rendező életművét ismerő és kedvelő mozibarátokon kívül) William „Hurrikán Billy” Friedkin életrajza? A választ sokfelől megközelíthetjük, de a legcélszerűbb talán arra a koncentrálni, hogy mi az a különleges tapasztalat, amiről egy olyan ember, mint ő, be tud számolni.

Az Oscar megnyerése? Erről viszonylag sok filmes mesélhetne – és mesélt is már.

Sikerfilmek és bukások leforgatása, sztárokkal szerzett élmények, a nincstelen gyerekkor, egyke, orosz zsidó származású félárvaként Chicagóban? Ezek is érdekesek, de nagyon nem különlegesek.

Van azonban valami, amiről viszont tényleg kevesen tudnak beszámolni (és erre Biskind jól ráérzett). Mégpedig nagyjából ugyanaz, mint amit James Cagney üvölt Raoul Walsh (mellesleg Friedkin egy kedvenc rendezője) klasszikusának végén: „Megcsináltam, mama! Ott vagyok a világ tetején!”

Ha csak egy rövid ideig is, de Friedkin ott volt a világ tetején, sőt, az ő feje lógott talán a legmagasabbra „hegymászó” kollégái, a többi új-hollywoodi közül. A már felsorolt nagyságok (pontosabban a többségük) nem egyszerűen a csúcson volt, hanem olyan pozícióban, amit se korábban, se azóta nem ért el gyakorlatilag senki a filmművészetben és/vagy show business-ben. Sokkolóan fiatalon, még a harmincas éveikben jött össze nekik mindaz, ami jeles elődeiknek legfeljebb ősz halántékkal (ha összejött valaha egyáltalán): a legnagyobb szakmai elismerések, elragadtatott kritikák, hosszas elemzések, interjúk a legrangosabb lapokban ÉS a közönség szűnni nem akaró érdeklődése, csodálata a kasszát robbantó sikerfilmek miatt. Magazincímlapok, rádióinterjúk, a sztárság maga, de kiegészülve a vezető intellektüeleknek kijáró minden tisztelettel.

friedkin1.jpg
Míg Hitchcocknak tévésorozatot kellett indítania, hogy jellegzetes sziluettjét megjegyezze a nagyközönség, ezek a fiatalok 1-2 film után már otthonosan belakták a médiát, és még a maguk Grace Kelly-je vagy Tippi Hedrenje is készségesen a lábuk elé omlott. (Kézenfekvő példa: a 32 évesen már Oscar-jelölt Peter Bogdanovich kapcsolata Cybill Shepherddel úgy jelent meg a lapokban, mint ma a Brangelina-saga, csak éppen e kapcsolat férfi főszereplője nem kigyúrt férfiszépség volt, hanem valódi nerd, aki két forgatás között tudóskodott, miközben a többi tudós az ő műveit boncolgatta tanulmányokban.) Kivételes időszak volt ez, és Friedkin a nagyon kevés hiteles szemtanú egyike.

Ma már ez távolról sem egyértelmű, de ha visszalapozunk a naptárban a hetvenes évek közepéig, jól látszik: egy ideig talán csak Coppola előzte meg Hurrikán Billyt a Mennyországba tartó lépcsőn. A már említettek közül Bogdanovich hasonló „üstökösi” pályát futott be, Spielbergnek évtizedekig nem volt szerencséje az aranyszobrocskával, Lucas technika- és nosztalgiamegszállott csodabogárnak tűnt a szakmabeliek szemében, Altman, De Palma vagy Scorsese pedig csak elvétve hozott össze nagy kasszasikert. Friedkin első művei megbuktak és/vagy „artsy-fartsy”-nak minősültek, a The Boys in the Banddel azonban már maga mellé állította a kritikusokat, A francia kapcsolattal bezsebelt egy abszolút megérdemelt Oscart, Az ördögűzővel pedig elkészítette minden idők egyik legsikeresebb moziját, miközben – mintegy mellesleg – új pályájára állította a horror műfaját. A két utóbbi alkotás koppintására pillanatokon belül szabályos ipar épült, de közben elértek minden lehetséges szakmai elismerést is, és az idő sem kezdte ki a jó hírüket. Mai példákkal élve kijelenthetjük, az akkori éllovasok egyszerre lehettek Michael Bay, Christopher Nolan és Michael Haneke. Megcsináltam, mama!

friedkin-boys-band.jpg
Ez az, amiről Friedkin mesélni tud, és meg is teszi. A kérdés egyedül a „hogyan?”, és ezen a ponton dől meg Biskind tetszetős elmélete. A bolygónyi egóval megvert Billy bá nem mentegeti magát, nem hallgatja el a hibákat, nem szépíti meg a múltat – sőt, az indokoltnál valamivel vitriolosabban kritizálja saját magát, önnön arroganciáját. Részletesen és már-már kínos őszinteséggel számol be (ízelítőként rögtön az Előszóban) azokról a döntésekről, amelyek multimilliomossá, vagy legalábbis tartósan nagyon sikeressé tehették volna. Pár példa: lemondott a Csillagok háborúja társproduceri székéről; visszautasította az ifjú Prince-t és Jean-Michel Basquiat-t; inkább nemzetközi sztárparádé nélkül forgatta le A félelem árát, mintsem egy apróságban engedjen Steve McQueennek.

Kiderül róla az is, hogy a filmjeiben látható, saját sötét oldalukkal folyamatosan küzdő szereplők nem egy tulajdonságukban hasonlatosak hozzá, azaz a rendezőnek volt honnan merítenie instruálás közben. Ez a szinte tudathasadásos kettősség meghatározza Friedkin életét és művészetét egyaránt. A forgatásokon nem egyszer törvényeket szegő vagy kijátszó direktor a munkája során nem csak rendőrökkel került emberi és szakmai kapcsolatba, összeakadt jópár bűnözővel is, akik – rablótól sorozatgyilkosig – bekerültek az alkotásaiba is. A dokumentarista gyökereiről és realista megközelítésmódjáról híres filmesnek még a regényadaptációi is bizonyos fokig valós eseményeken alapulnak, de minden további nélkül, sőt nagy lelkesedéssel vitt vászonra hamisítatlan kortárs (abszurd) drámákat is. Wang Chung és komolyzene, überelhetetlen autós üldözések és klausztrofób színpadi adaptációk, remegő kézikamera a hitelesség érdekében és kísérletező montázstechnika alkalmazása az elidegenítő hatás kedvéért, eufória a filmművészet csúcsait ostromolva, és depresszió a kudarcsorozatok miatt... Ez mind William Friedkin, és mindenről be is számol. Illetve majdnem mindenről.

friedkin2.jpgA The Friedkin Connectionnek egyszerre nagy erénye és hibája, hogy sok minden nem derül ki belőle. Az életrajzi vonatkozásokkal kapcsolatban erény, ezek túl részletes taglalása ugyanis sok önéletrajz visszatérő hibája. Friedkin az érzelmi élete egyes eseményei kivételével minden fontosat elmond magáról, de nem szán többet pl. a gyermekkorára vagy a pályakezdésére annál, ami szükséges. Minden megtudunk, amit kell (pl. hogy a rádióműsorok szeretetéből eredeztethető filmjei jellegzetes zenei világa és hangkulisszája), a többit meg minek? Akárcsak egy feszesre vágott Friedkin-filmben. Magukkal a Friedkin-filmekkel azonban más a helyzet. Sok kevésbé ismert alkotás – beleértve érdekeseket és jókat is – szóba se kerül, vagy csak „éppen hogy”. A súlyozás szándéka persze érezhető, és végül is érthető. Kevesen szeretnénk részleteket hallani Az évszázad üzlete vagy A vérszomjas dada elkészültéről, másrészt viszont a legfontosabbak, azaz a A francia kapcsolat, Az ördögűző és A félelem ára hosszan és részletesen tárgyalásra kerül, ahogy az olyan, a rendező szívéhez közel álló kuriózumok is helyet kapnak, mint a Nightcrawlers című Alkonyzóna-epizód, vagy éppen az operaházi rendezések.

És persze nem maradnak szellemi táplálék nélkül azok sem, akik híres emberek ügyes-bajos dolgaira, Hollywood működésére vagy a rendező híresen súlyos (egyszersmind gyakran bevallottan elhamarkodott) véleményére kíváncsiak. Például a botrányos Portyán kapcsán három érdekes apróságra is fény derül:

  1. A könyv erősen érdekelte Steven Spielberget is. (Elképzelni is nehéz a végeredményt. Richard Dreyfuss férfiakkal csókolózik John Williams zenéjére?)
  2. Az akkor még nem kizárólag bájgúnár szerepkörben mozgó Richard Gere volt a fő jelölt Burns szerepére. (Nem ördögtől való gondolat, ha az Amerikai dzisgolóra gondolunk…)
  3. Al Pacino elkötelezett és zseniális színész létére tudott úgy viselkedni, mint bármelyik elkényeztetett sztárocska. (Ironikus adalék ezzel kapcsolatban: a forgatáson tanúsított magatartása miatt Friedkin kb. ugyanazzal vádolja Pacinót, amivel őt Biskind, azaz hogy nem tudta kezelni a kritikát, mert ünnepelt művészként mindig csak rajongással találkozott.)

De Friedkin anekdotázás közben is korrekt: ugyan nem rejti véka alá a véleményét, de nem is ostoroz másokat jobban saját magánál. Leírja, mennyire nehéz volt a valaha élt egyik legjobb filmszínészből, az akkor még igencsak bizonytalan Gene Hackmanből kihúzni a filmtörténet egyik legnagyobb alakítását A francia kapcsolat forgatásán, mit gondolt kollégái ma már klasszikusnak minősülő műveiről (pl. A magánbeszélgetésről vagy a Cápáról), hogyan tette tönkre a Lalo Schifrinnel kötött barátságát, miért utasította vissza Robert Mitchum A félelem árát, és még sorolhatnánk. Ha nem is külön kiemelve, csak „amúgy mellesleg”, de Friedkin vall arról is, mit gondol az amerikai filmművészet alakulásáról, a szerzői filmelméletről, saját státuszáról, eredményeiről és érdemeiről. (Két érdekes apróság ezzel kapcsolatban:
- a The Friedkin Connection alapján kevés megerősítést kap az az egyébként sem túl erős lábakon álló elmélet, miszerint Az ördögűző rendezője valamiféle exploitation-filmes lenne;
- Friedkin tulajdonképpen a saját nimbuszát rombolja, amikor többé-kevésbé elismert auteurként visszasírja Hollywood aranykorát, és rendszeresen hivatkozik az ún. Filmistenre, vagyis azon véletlenekre, melyek helyes vágányra terelték egy-egy művét.)

Friedkin_Exorcist.jpg
Tulajdonképpen a The Friedkin Connection – túl azon, hogy igazán értékes és elgondolkodtató memoár, és valószínűleg hamarosan jelentős filmtörténeti forrásmű is lesz – éppen olyan, mint az írója filmjei: hangulatos, stílusos és hatásos, de (többnyire) nem hatásvadász; a részleteiket illetően hajszálpontos, a „nagy egészt” azonban már belengik a finom ellentmondások, nyitva hagyott kérdések, titkok; energiától duzzadó és melankolikus egyszerre. Minden bizonnyal letehetetlen könyv lesz mindazok számára, akiket kicsit is érdekel a téma, de még a „laikus filmbarát” is élvezheti, annyira olvasmányos. Ami pedig Peter Biskindet és az ő tetszetős elméletét illeti, igazságot persze nem tudunk tenni, hisz nem voltunk jelen (ahogy egyébként ő sem), de annyit azért így is nagy biztonsággal kijelenthetünk, hogy van, ami valószínű, és van, ami nem az. Márpedig az, hogy a rendezők, akik képesek voltak minden idők legjobb, legsikeresebb (és adott esetben legintelligensebb, legérzékenyebb) filmjeit megalkotni, még a hosszú kudarcos időszakok után is abszolút híján lennének az önismeretnek és önkritikának, annyira elmerültek a hiúságban és önimádatban, nos… – kevésbé valószínű. És most már van bizonyítékunk is.

Szólj hozzá!

Címkék: memoár kritizálok könyvnapló OD filmkönyv Friedkin


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr665677196

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása