A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (2) 2011 (2) 2012 (2) 2013 (2) 2014 (1) 2015 (2) 2016 (2) 2017 (2) 2018 (3) 2019 (3) 2020 (3) 2021 (2) 2022 (3) 2023 (3) 2024 (1) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (34) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Letterboxd-on nincs (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (2) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (3) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2015.03.14. 15:13 Orosdy Dániel

Fulci & Romero - Recenzió #8

Kiss Tamás írása a Filmtekercs online mozimagazinról.

Zombifilmes rendezők új életre kelnek – A modern horror mesterei: Lucio Fulci & George A. Romero

Orosdy Dániel és Schreiber András filmguide-szerű kötetükben két, elsősorban horrorfilmjeikről ismert szerzői zsánerfilmes életművét árnyalják. A Filmvilág berkeiben működő írók vállalása mindenképpen dicséretes, hisz a gore keresztapjának elkönyvelt Lucio Fulci újrafelfedezése nemcsak idehaza, de világszerte is csak most kezdődött el, a modern zombi atyjának számító George A. Romero pedig már régóta megérdemelt egy fajsúlyosabb tanulmányt.

A szegényes hazai mozgóképes szakkönyvtermés minden egyes új darabját eleve üdvözölni kell, különösen így van ez, ha a tömegfilmek mostohán kezelt zsánerének, a horrorfilmeknek szakirodalma bővül egy szellemiségében is friss kötettel. A monstrumok közül Vajdovich Györgyi és Varga Zoltán a vámpírokat már tüzetesen megvizsgálta (lásd A vámpírfilm alakváltozatai kötetet), most egy másik duó, Orosdy Dániel és Schreiber András a zombikat vette górcső alá.

De rögtön helyesbítenék is, ugyanis a szerzőpáros csak részben vállalkozik a zombis szubzsáner árnyalására, valójában két zombifilmjeiről elhíresült rendező munkásságának bemutatására koncentrálnak. Mindezt azért lényeges kihangsúlyozni, mert a modern horror két kiválasztott mestere nemcsak vánszorgó, lelketlen(?) élőhalottakban gondolkoztak, az olasz származású, méltatlanul lenézett Lucio Fulci történetesen komédiákat (Tolvajok), westerneket (Az Apokalipszis négy lovasa), sőt gyerekfilmeket (Fehér Agyar) is forgatott, az amerikai függetlenként induló George A. Romero filmográfiájában pedig romantikus dráma (There’s Always Vanilla) is szerepel. Orosdy Dániel és Schreiber András sikerrel bizonyítja, hogy Fulci esetében A pokol hét kapuján, Romero pályáján pedig az évtizedeken át formált Az élőhalottak…-sorozaton túl is van élet – e rajongva tisztelt direktorok pályaképe olyan egységesnek nevezhető stílust és/vagy társadalomkritikus szemléletet mutat, amely miatt szerzői zsánerfilmesként kell  őket kezelnünk.

A modern horror mesterei: Lucio Fulci és George A. Romero címre keresztelt kötet három nagy részre különíthető el. Az első harmadot Orosdy Dániel tanulmánya (Kapuk a Túlvilágra – Lucio Fulci élete, pályája és filmjei), a másodikat Schreiber András esszéje (George A. Romero, a zombikirály – Csonka portré) teszi ki, ráadásként pedig a könyvben található szakkifejezések megértését segítő kislexikont és filmográfiákat is kapunk. A két tanulmány alapszerkezetében rímel egymásra: rövid életrajzi felvezető után a szerzőpáros kronologikus sorrendben, amolyan filmguide-szerűen egyesével foglalkozik az életművek darabjaival. Tömören leírják a filmek történetét, gyártástörténeti információkat emelnek ki, végül felvázolják az adott művek értelmezési lehetőségeit, illetve hogy miként tudnak kapcsolódni az életpálya vezérfonalához. A filmek szemrevételét végül a rendezők szerzőiségének rögzítése zárja. Fontos azonban kiemelni, hogy úgy érzem, a két tanulmány az írók látásmódjában és célkitűzésében élesen különbözik, az ellentét pedig a vállalt feladat nehézségéből fakad.

Orosdy Dániel történetesen kemény fába vágta a fejszéjét, amikor Lucio Fulci szerzőiségének bizonyítására vállalkozott. Egyrészt, mert tanulmánya Magyarországon hiánypótló, eleddig csak elvétve jelent meg cikk a hírhedt olasz rendezőről, másrészt Fulci kanonizálása az egyetemes filmvilágban is csak nemrég vette kezdetét. Az újrafelfedezés folyamata egyébként is nehézkesen halad, ugyanis egy olyan direktorról beszélünk, akit saját kora sem ismert el, a kritikusok nőgyűlölőnek és ateistának bélyegezték, Roger Ebert például Fulci legkiemelkedőbb filmjére, A pokol hét kapujáraöncélú, értelmetlen, sztori nélküli fércdarabként” tekintett. Orosdynak tehát ebben a hazánkban is érzékelhető ellenszélben kellett dolgoznia, s amikor mérlegre tesszük művét, ezt is figyelembe kell vennünk.

Orosdy tanulmányát olvasva úgy érzem, nem Fulci szerzőiségének stabil, analitikus megközelítésű, részletező bizonyításán van a hangsúly, olvasmányos stílusa mögött az első lépcső leküzdésének terhét vélem felfedezni. A Fulci-kultuszt maga is ápoló író rajongói védőbeszédet mond az alulértékelt rendező felett, s egyszerűen be akarja emelni a magyar filmes közbeszédbe az olasz filmművészet mellőzött figuráját. A tanulmányból egyszerre köszön vissza a rajongó és a filmesztéta: életrajzi adatokat és anekdotákat sorol, adalékokat közöl a 60-as, 70-es és 80-as évek olasz filmiparáról, ugyanakkor rendre rögzíti az életmű megvizsgálható motívumait, így segítve elő a további kutatás lehetőségét. S bár nem egy hazai recenzió kárhoztatja Orosdyt a bátrabb, szakavatottabb elemzés hiánya miatt, az író első körben – nem mellesleg a nemzetközi szakmával párhuzamosan – csak felhelyezi a tömegfilmes térképre Fulcit, s szempontokat kínál az analízishez. És naiv módon nagyon bízom benne, hogy Orosdy népszerűsítő tanulmányának hatására hamarosan egyetemi szakdolgozatok és publikációk fognak megjelenni például Fulci nőképéről, szemfétiséről, erőszakábrázolásának stiláris összetevőiről, vagy éppen Antonin Artaud kegyetlen színházának rendezőre gyakorolt hatásáról.

Orosdy Dániel tanulmányával szemben Schreiber Andrásnak jutott a hálásabb (és talán könnyebb) feladat, George A. Romero zombifilmjein ugyanis messziről átüt a rendszerben és az egységes fejlődésben gondolkodás. Így aztán Schreiber is bátrabban nyúlhatott az életműhöz és a szubzsánerhez. Felrajzol egy lényegre törő, egyben saját mondandóját is alátámasztó zombi-filmtörténetet, hogy aztán rámutasson, ehhez a fejlődési ívhez miként járultak hozzá Romero modern zombijai. Emellett gondosan feltárja az életmű szerzői jegyeit, részletezi az ezeken esett változásokat is. Nemcsak a zombik öntudatra ébredésének evolúciós folyamatát árnyalja, az afro-amerikai szereplők kulcspozíciójában is felismeri a fejlődést. Ráadásul minden film esetében feltárja az aktuálpolitikai vonatkozásokat: e tekintetben a Holtak hajnala sokszor tárgyalt fogyasztói társadalom kritikáján túl a legérdekesebb meglátás a Holtak földje Bush-éra bírálatának bizonyítása. Schreiber gondolatmenetének legizgalmasabb pontja a kiforrott zombielmélet filozófiai vonatkozásainak, illetve Romero egyetemes mondanivalójának összekapcsolása. A tanulmányból egy olyan erőszakellenes(!) horror-rendező portréja rajzolódik ki előttünk, aki az aktuálpolitika mindenkori ostorozásán túl rendre a kívülállás tragikumáról is értekezik. „A zombik mi vagyunk.” – állítja Romero tükröt tartva az emberiség elé, s Schreiber András valóban segít megfejteni a látványt. Az értelmezésben egyébként komoly támasznak bizonyul az író tömörségében is mélyreható stílusa, amit az olyan mondatok igazolnak, mint: „Ha a zombi emberből lett, akkor tömeges pusztítása genocidium.

Orosdy Dániel tehát elsősorban megalapozza Lucio Fulci munkásságának vizsgálatát, ellenben Schreiber András George A. Romero esetében már hozzá is látott az életmű tüzetes megértéséhez. Ezt az ellentétet inkább izgalmasnak, mintsem bomlasztónak vélem, ugyanakkor úgy gondolom, hogy a tanulmánykötet szerkesztői pozíciójába nem ártott volna egy külső munkatárs. Mert hogy két szerző stílusa különbözik, természetes dolog, ahogy az is, hogy két, azonos műfajt preferáló, de más-más látásmóddal dolgozó rendező portréjának felrajzolásakor céljaiban eltérő végkifejlet születik. Kevésbé tűnik viszont bocsánatos hibának, hogy mind a tudományos hivatkozások, mind a filmográfia terén nem mutat egységes képet a kötet. Orosdy több interjút és kritikát is felemleget a szövegben, ám az ezekre való hivatkozást rendre lehagyja. Hiába mutatja fel a szerző a Fulci-életmű továbbkutatható pontjait, ha e mulasztással a vizsgálatot egyben nehezíti is. Schreiber András pontosabban hivatkozik, ellenben Romero filmográfiai táblázatánál lehagyja a Fulcinál oly hasznosnak bizonyuló „fontosabb/ismertebb munkatársak” fejlécű oszlopot. Továbbá nem teljesen világos, hogy a kislexikon esetében mivel érdemli ki Ruggero Deodato a helyet, illetve min bukja el Sergio Corbucci. Mert ha csak a közismertség a ludas, szívesen olvastam volna egy szócikket például Silvano Ippoliti operatőrről. Úgy gondolom, hogy egy rajongói elhivatottságból fogant tanulmánykötettel szemben sem engedhető meg, hogy szerzői körülményessé tegyék a háttéranyagok és hivatkozások kezelhetőségét. S hogy egy utolsó kritikai észrevétellel éljek: sajnálatos, hogy Fulci szabályszegő zombifilmjeinek pontos helye csak felvillanásszerűen mutatkozik meg a Schreiber-féle műfajtörténetben.

Mindent egybevetve mégis becsülendő vállalkozásnak tartom A modern horror mesterei: Lucio Fulci és George A. Romero című kötetet, s remélem, hogy az Orosdy Dániel és Schreiber András szerzőpáros legközelebb két másik horror-ikon szerzőiségéről rántja le a leplet. Külön kiemelném, hogy Orosdy Dániel filmes adatbázisokat megszégyenítő tájékozottságát Sidney Lumet után immáron másodjára használta fel arra, hogy egy jobb sorsra érdemes alkotóról letörölje a megélhetési iparos-rendezők bélyegét. Ebbéli népszerűsítő munkája mindenképpen folytatásra érdemes.

Adatlap
Orosdy Dániel és Schreiber András: A modern horror mesterei: Lucio Fulci & George A. Romero
Kontraszt Plusz Kft., 2014

Szólj hozzá!

Címkék: OD kritizálnak filmkönyv George A. Romero Lucio Fulci Schreiber András A horror mesterei A modern horror mesterei Fulci & Romero


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr777130999

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása