A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (2) 2011 (2) 2012 (2) 2013 (2) 2014 (1) 2015 (2) 2016 (2) 2017 (2) 2018 (3) 2019 (3) 2020 (3) 2021 (2) 2022 (3) 2023 (3) 2024 (1) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (34) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Letterboxd-on nincs (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (2) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (3) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2015.02.17. 20:45 Orosdy Dániel

Fulci & Romero - Recenzió #6

Csiger Ádám érdemdús recenziója a PRAE művészeti portálról. (Nem bírtam ki, fűztem hozzá néhány gondolatot -- főleg -- spekuláció-tények-érvek témakörben, de ezt tényleg csak haladóknak ajánlom.)

Double bill horrorportré

Nem vagyunk elhalmozva minőségi filmes könyvekkel, most viszont tapasztalt honi szerzők jelentkeztek dupla portréval két olyan rendezőről, akik korántsem az épp legaktuálisabb sztárok, hanem kis büdzséből, különcként, az exploitation horror megvetett, ellentmondásos rétegműfajában alkottak maradandót. Kritika Orosdy Dániel és Schreiber András A horror mesterei – Lucio Fulci & George A. Romero című könyvéről.

Találó koncepció a dupla horrorrendező-portré, hisz e zsánerhez a múltban – pl. Fulci és Romero idejében – másodvonalbeli, szegénysori filmesek nyúltak előszeretettel, akik pedig gyakran fűztek egybe két filmet, hogy ha már minőségben nem is, legalább mennyiségben felvegyék a versenyt a fősodorral, innen származik a B-film és a double feature fogalma is. Fulci és Romero ráadásul nem csak horrorban, de – szintén szegénysori, marginális – exploitationben is utaztak: Az élőhalottak éjszakája az egyik legfontosabb Grindhouse-film, független, barkács gyártási körülményei alapján is sorolható e zsánerbe, és bár ezen produkciós fogalmak nehezebben alkalmazhatóak a korabeli római filmiparra, az olasz direktornak sem kellett a szomszédba menni egy kis gerilla(filmes) harcmodorért pályája második felében. Legutóbb vámpírfilmekről jelent meg kitűnő kötet két ugyancsak nagy tudású szerzőtől (A vámpírfilm alakváltozatai Vajdovich Györgyitől és Varga Zoltántól), ezúttal pedig a zombik vannak soron, noha Orosdy és Schreiber munkáján a Tarantino utáni exploitation, trash és B-film reneszánsz hatása is meglátszik (pl. Grindhouse – A filmtörténet tiltott korszaka).

4

Lucio Fulci

Kevésbé indokolt, hogy miért két olyan direktort csomagoltak össze, akik egyaránt zombifilmjeikről híresültek el, hisz az (al)cím által deklarált koncepció szerint Fulci és Romero nem elsősorban zombi-rendezők, hanem modern horroristák. A szerzők az előszóban kijelentik, hogy nem követnek "előzetesen kidolgozott koncepciót", de a cím tézise kétségkívül igaz: mindketten modernista, revizionista, szerzői zsánerfilmesek, nem csak összetéveszthetetlen stílusuk okán, de a horrorműfaj rendhagyó használata alapján is. Ahogy Orosdy írja, Fulci a rémálomszerű, anti-intellektuális “abszolút” és “szabad” film megalkotására törekedett, míg Romero Schreiber szerint is szatirikus társadalomkritikát gyakorolt. Hogy a szerzői horroristák közt is miért épp két zombifilmesként népszerű direktor alkot párt, kérdés marad, ahogy az is, hogy miért e szubzsánerben aratta legnagyobb sikereit a két talán legesszenciálisabban modern rémfilmes (bár Schreiber Romero részéről kínál válaszlehetőségeket). Az írók inkább az ellenkező irányból közelítik meg alanyaik szerzőiségét: nem csak a két rendező (híres, de annál kisebb számú) zombifilmjeit elemzik, hanem az életművük horrorműfajba nem sorolható, kevéssé ismert részét is, ráadásul mindketten arról írnak, hogy e direktorok nem önszántukból, hanem kasszasiker reményében tértek vissza folyton az élőhullákhoz, beskatulyázták őket. Fulci és Romero között nem is csak a zombi és a modernizmus közös pont, hisz utóbbi sokak szerint hatott az előbbire, a Zombi talán nem lenne az amerikai rendező nélkül, noha a Holtak hajnalának is volt némi köze az olasz filmhez, hisz Argento keze is benne volt.

2

Romero és Argento

Fulci és Romero sokban különböznek is, ennek megfelelően a két portré is ellentéte egymásnak (nem minőségében, hanem stílusában). Előbbi Orosdy szerint nem is igazán zombifilmes, utóbbi Schreibernél igen. Fulci inkább a stílus, Romero a tartalom. Orosdy Fulci-portréja (Kapuk a túlvilágra – Lucio Fulci élete, pályája és filmjei) életrajzos, monográfia stílusú, terjedelmes ismeretterjesztő szöveg, míg Schreiber Romero-cikke (George A. Romero, a zombikirály – csonka portré) akadémiaibb (rövidebb, szelektívebb) tanulmány, mely elsősorban a direktor szerzőiségére és egyben a zombi-zsáner kulturális evolúciós elemzésére épül. Előbbi deklaráltan “jelentős ismeretanyagot” ad át és “megpróbál válaszolni mindazokra a kérdésekre, amelyek a rendező életművének ismerőit és az iránta érdeklődőket foglalkoztatják”, utóbbi “társadalomkritikát”, a “zombifilm genezisét” és a Romero-opuszok közti “tartalmi és témabeli összefüggéseket” keres.

5

Az élőhalottak éjszakája

Mindkét megközelítés kézenfekvő. A hírhedt, főként halála után értékelt Fulci tekintélyes oeuvre-je hazánkban (is) alig ismert, nagyja nehezen hozzáférhető, és nehéz nem egyetérteni a szerzővel abban, hogy még a mai és nemzetközi színtéren, na meg hazájában is alul- és rosszul reprezentált, alábecsült, így aztán egy hagyományos, mainstream portré is hiánypótló esetében. Míg az olasz direktor életéről angol nyelven is kevés megbízható információt lelhetünk fel a világhálón, az amerikairól bármit megtalálunk a neten. Elismertebb, kanonizált filmes, alulértékeltnek és agyonhallgatottnak korántsem nevezhető, így Schreibernek viszont muszáj volt újat mondania, gondolnia valamit választott rendezőjéről. Orosdy jórészt amolyan minikritika-gyűjteményben leltározza Fulci filmjeit, ami garantáltan kedvet csinál a jobban sikerült darabok beszerzéséhez és megtekintéséhez, azaz ajánlóként is működik. Schreiber viszont nem kronologikus sorrendben elemzi rendezője műveit, elsősorban a zombifilmekre koncentrál, ám stílusa nem csak akadémiaibb, de ugyanolyan olvasmányos is, majdnem annyira szórakoztató az írása, mint a Zombi túlélő kézikönyv Max Brooks tollából. Orosdy szövege mögött láthatóan óriási filmes műveltség, ambiciózus kutatómunka és markáns kritikai attitűd rejlik, Schreiber pedig az általa gyakran idézett Király Jenő szellemében elemez, már-már hasonló színvonalon.

6

Zombi

Teljesítik célkitűzéseiket, kritikaként legfeljebb az róható fel, hogy nem vállaltak többet a legkézenfekvőbb megközelítésnél. Annak, hogy a két portré stílusa különböző, előnye, hogy legalább az egyik mindenkinek tetszeni fog, de vannak hátrányai is. A szerzők jelzik, hogy munkájuk “nem ragaszkodik szigorúan a tudományos formákhoz” (bár a fülszöveg szerint törekedtek “tudományos alaposságra”), de nem látom akadályát annak, hogy miért ne készülhetett volna professzionálisabb viszonylatban is szalonképesebb munka (ami az íróihoz is jobban illene). Ez esetben ráadásul pont azon szövegrészek morzsolódhattak volna le (vagy lehettek volna akkurátusabban megfogalmazva, kifejtve), amik talán még a kevésbé akadémiai ízlésű olvasónak sem lesznek ínyére. E szempontból főleg a Fulci-portré kifogásolható (szerzője a könyv egyedüli szerkesztője egyben). E direktorról is lehet akadémiai(bb)an írni, lásd Király Fulci-elemzéseit A film szimbolikájában. Itt sincs hiány eredeti gondolatokban, azonban mindezt elnyomja az érdekességek és anekdoták kollekciója, amelyek néhol csak lazán kapcsolódnak a témához. Miközben több helyen nagyon hiányzik a forrásmegjelölés, hivatkozás (pl. “egy feminista kritikus” 94. old.), kezdődik úgy lábjegyzet, hogy  “Érdekes apróság: a nyolcvanas évek sok lehetőséget biztosított a Marsillach-családnak az olasz filmiparban...” (90. old.). Az infók java ugyan magyar nyelven hiánypótló, de ilyen mennyiségben az olvasmányélmény kárára megy: pont erre találták ki a DVD-kiadványokon szereplő audiokommentárt és a trivia tracket (ha belefáradunk a háttéranyagba, ott még mindig nézhetjük az alatta futó filmet). A könyv nagyját kitevő szövegrész hangneme vállaltan közvetlen, de túlságosan is az. Gyakran olvashatunk benne cizellálatlan, banális(an megfogalmazott)  megfigyeléseket (hogy pl. az adott film jobban sikerült volna, ha jobb a forgatókönyve és a színészgárdája, lásd 93, 101, 107. old.). Vagy: “Giovanni Frezza Danny Lloyddal ellentétben nem túl tehetséges, ráadásul az angol szinkronhangja is borzalmas” (73. old.).

121

Zombi

Hogy Fulci alulreprezentált, annak az a hátránya, hogy e portréban nem ritka a találgatás, becslés (pl. “A “mi lett volna, ha…?” - kérdésnek ezúttal sincs sok értelme, de azért játsszunk el a gondolattal...” 93. old.). Mivel Orosdy nem sűrűn mentegeti a rendezőt gyengébb filmjei kapcsán (tehát nem elfogult, kritikátlan rajongó), alighanem Fulci negatív megítélésére és balszerencsés pályájára vezethető vissza, hogy e szövegrész hangvétele (ezt kompenzálóan, rehabilitálásként) mégis kihívja a túlértékelés vádját (pl. “a legfélreértettebb rendezők egyike” 127. old.). Olyan szubjektív és bajosan védhető tézisek vannak benne, mint a “Sok szempontból egy jó formában lévő Fulci köröket ver egy jó formában lévő Romeróra...” (129. old.). A direktor tehetsége a szerző szerint már-már olyanokéhoz mérhető, mint Buñuel, mely kijelentés még rajongók közt is erősen vitatható, legfeljebb trash-fanok köreiben lehet népszerű. Szerinte olyanokat is inspirálhatott, mint Verhoeven vagy Polanski, amelyek nehezen bizonyítható, spekulatív állítások, és itt sincs mögöttük elég meggyőző tény és érv (ilyesmit Romerónál is találni, lásd Az őrültek hatását taglaló lábjegyzetet).

110

Az élőhalottak éjszakája

A portrék sorrendje azért is helyes, mert Orosdy írása felkészíti a kevéssé tudományos érdeklődésű olvasót is az elvontabb Schreiber-esszére. A Fulci-portré túlírt, a – vállaltan “csonka” – Romero-cikk ehhez képest kissé alulírt. Akaratlanul is annak az egyarcú, a filmes formanyelvhez keveset konyító, a horrort “alibiként” használó opportunistának festi le az amerikait, mint Orosdy (azaz vele ellentétben nem árnyalja a rendezőjéről kialakult képet). Miközben Az élőhalottak éjszakája sokkoló, és a Holtak hajnala morbid humorú, kreatív gore-jelenetei arról tanúskodnak, hogy rendezőjüknek stílusért sem kell a szomszédba mennie, filmjei ugyanúgy – ha nem jobban – működnek esszenciális Grindhouse/exploitation horrorként, mint koruk jobb szatíráiként. A szerző finoman lehúzza az olasz zombihorrort, pedig Romerónak is a gore-ban tobzódó splatter filmjei voltak a legsikeresebbek a mozikasszáknál. Kissé hiányos (vagy nem naprakész) a hatását felmérő záró fejezet is, nem szerepel benne se The Walking Dead, se Z világháború, van viszont Fido – Hasznos a zombi a háznál, na meg ázsiai zombifilmek. Schreiber említi, hogy Romero szörnyei ghoulok, ám ennek mégsem tulajdonít jelentőséget a zombievolúció szempontjából.

123

Holtak hajnala

E könyv tehát csak lehetett volna a következő A vámpírfilm alakváltozatai vagy Korszakalkotók, de könnyű megbocsátani apró következetlenségeit, hisz sokkal több a pozitívum. Low budget, kicsi, de annál lelkesebb stáb által, kies környezetben készített, peremvidéki gerilla magánakció – pont mint Romero és (a késői) Fulci munkái. Fésületlensége dacára ugyanúgy értékes és élvezhető, mint egy horrormozi az elnagyolt külcsín (pl. gyenge alakítások) ellenére. A sikerültebb horrorfilmekhez hasonlóan e kötet is folytatást érdemel, a Sikoly 2 alkalmával felvázolt szabályoknak megfelelően fokozással, halmozással, azaz több szerzővel és több rendezőről.

Orosdy Dániel, Schreiber András: A horror mesterei – Lucio Fulci & George A. Romero
Kontraszt Plusz Kft. Pécs, 2014.

Szóval magunk között: minden tiszteletem a Korszakalkotóké, még egy pozitív recenziót is írtam róla annak idején, de azt a legkevésbé sem bánom, hogy "nem értük utol" azt a könyvet... Jónak jó, de etalonnak azért kevés, plusz nem is teljesen ugyanazt a műfajt műveljük. Ami pedig a vitatott részletkérdéseket illeti, a legtöbbre akad adekvát válasz (valaki egyszer majd kérdezzen rá a "...köröket ver..." mondatra!), de ezekben most nem szeretnék elmerülni. Szemléltetésképpen csak Az őrültek-lábjegyzetben előkerülő legfontosabb alkotás, a Cronenberg-féle Paraziták vonatkozásában mutatok egy screenshotot és pár linket, bár szerintem maga a kapcsolat elég egyértelmű önmagában is -- elég megnézni egymás után a hivatkozott filmeket, mint írtam volt. (Hisz' természetesen ez a lábjegyzet is tőlem származik, nem Andrástól, bár valóban az ő esszéjénél olvasható.)

Ez lenne a screenshot, Marco Maurizi I Was a Teenage Critical Theorist: Zappa, Nagai, Romero című művének egyik lábjegyzetéről készült:


Ez két link annak igazolására, hogy a kapcsolat nem csak szerintem (és Maurizi szerint) valós, nem mellesleg kitérnek A Cassandra-átjáróra is:

THE CRAZIES, SHIVERS, RABID - nasty seventies virals

George Romero's 'The Crazies'


E cikk szerint Cronenberg korábban el is ismerte Romero hatását Shivers-ügyben ("Cronenberg has publicly acknowledged the homage factor in 'Shivers' concerning Romero’s early resume."):

The Cronenberg Chronicle-Phase Eighteen: Shivers (1975)


És végül: miért nem reklámozza ma már mindezt Cronenberg? Hát mert zseni lett, tehát úgy is viselkedik. Ajánlom mindenki szíves figyelmébe John Carpenter vonatkozó gondolatait:

John Carpenter on His Decade Away from Filmmaking, the Problem With Today's Horror, and The Ward

"David Cronenberg used to be horror, but now he considers himself an artist, so he's a little bit above us, which was shocking to me. Because David and I used to be friends in the old days, and now, I don't know. I'm a little low class for him. It's really weird."


Mindezek kifejtésére persze még egy al-lábjegyzet kellett volna (és akkor már a többi filmnek is egy-egy!), szóval nem véletlen, hogy nem estünk túlzásokba. De a "spekuláció" attól még erős lábakon áll. Nem csak ebben az esetben.

Szólj hozzá!

Címkék: OD kritizálnak filmkönyv George A. Romero Lucio Fulci Schreiber András A horror mesterei A modern horror mesterei Fulci & Romero


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr137130935

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása