A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2017 (1) 2018 (2) 2019 (2) 2020 (2) 2021 (2) 2022 (2) 2023 (2) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (33) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (1) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (2) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2022.01.30. 18:08 Orosdy Dániel

Filmnapló archívum - 2021/2.

A közkedvelt sorozat folytatása folytatódik!

már megint / még mindig FILMEK!!!

Tehenes filmek is, miért ne?!

Szóval a második félévnyi adag tavalyról, (jórészt) kifejtősen, ahogy kell, de ezt (is) már mondtam.

Young Doctors in Love 1982
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 31 Dec 2021
ÁGYAK ÉS VÁGYAK (aka SZERELMES DOKTOROK) - Sok vicces ember feccölt sok melót ebbe a paródiába, ami azért az esetek többségében vezet valamiféle eredményhez... Még ha ez az eredmény nem is különösebben meggyőző (szóval nem a kórházi filmek/sorozat Airplane-je, ami a cél lehetett). Coleman, Rubinek és Stanton remek, többnyire a fiatalok sem rosszak, de Macnee-vel nagyon elbántak, kb. csak a film elején és végén szerepel pár perc erejéig. (10/7)
A régi, de sajnos igénytelen (jó hangokat rosszul használó, amúgy VICO-s) szinkron miatt lehet, hogy ez a film megérdemel majd egy újranézést.

Yesterday 2019
★★★ Watched by Dániel Orosdy 30 Dec 2021
YESTERDAY - Mondom én, hogy Richard Curtis írói teljesítménye a Mr. Bean-epizódok óta egyre csak romlik, de hogy Danny Boyle se tudjon mit kezdeni egy fantasy-vígjátékkal, az már inkább meglepő (bár jobban belegondolva Az élet sója se volt valami nagy durranás...). Oké, Boyle legalább hivatkozhat arra, hogy Curtis elfelejtette megírni a filmet, helyette inkább bruttósította az érdemben ki sem bontott alapötletet, és hozzáragasztott egy olyan romkom-sztorit, amire egy tisztességesebb forgatókönyvíró-iskolában max. kettest kap az ember.
De akkor is, ó, bazm...(!)
A pontok/csillagok elsősorban a színészeknek, a Beatles-nek és a technikai stábnak szólnak (kivéve a vágót! 2 óra még zenékkel együtt számolva is WTF?!): (10/6)

Joker 2019
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 29 Dec 2021
JOKER - Nem hittem volna, de Phoenix és Phillips valóban erős dolgozatot tett le az asztalra, bár műfajilag ez elsősorban nem karatertanulmány/dráma, pláne nem képregényfilm, hanem leginkább szerelmeslevél (a Scorsese-életműhöz), ami pedig a társadalomkritikáját illeti, nos, hogy is mondjam... mellszobrot sem baltával faragunk, bár az is lehet nagyon hatásos. Amúgy viszont sikerült a mutatvány, el kell ismernem, és ez még így is komoly teljesítmény: (10/8)

The Bird with the Crystal Plumage 1970
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 26 Dec 2021
KRISTÁLYTOLLÚ MADÁR (újra) - Elsőre is tetszett Argento debütje, de nem sokra emlékeztem belőle, ami tulajdonképpen nem csoda: az önmagukban hatásos jelenetek együtt egy szinte abszurd sztorit adnak ki, aminek a Nagy Megfejtése egyszerre nagyon okos és totál értelmetlen (a rendező is sejthette, hogy valami nem stimmel, talán ezért is vágta rá a hősöket Amerikába szállító repülőgép snittjeit a pszichológus mindent megmagyarázó okfejtésére, pikkpakk letudva a lélektani logikázást, aminek Hitchcock még komplett jelenetet és hosszú monológot szentelt). Persze maga a film mindentől függetlenül kifejezetten élvezetes, szóval nem csalódtam, legfeljebb picit csodálkoztam, a korai Argento-filmek valahogy jóval ésszerűbbnek rémlettek a későbbi, tudatosan álomszerűeknél. De soha rosszabb giallót! (10/8,5)

Christmas with the Kranks 2004
★★★ Watched by Dániel Orosdy 25 Dec 2021
KELEKÓTYA KARÁCSONY - Jamie Lee Curtis lelkesedése önmagában pontot ér (nagyon alulértékelt színésznő szegény amúgy is), Aykroyd viszont alig kapott szerepet (az se túl hálás), Tim Allent pedig inkább hagyjuk is. A hírénél azért valamennyivel tűrhetőbb film, de a nyálas befejezés kifejezetten ront az összképen, a vitatható üzenetről ("Éljen a konformizmus, irányítsák a szomszédok az életed!") nem is beszélve. Az író-producer Columbus már írt (Szörnyecskék) és rendezett (Reszkessetek, betörők!) egy-egy jó karácsonyi mozit, de ezzel nagyon mellényúlt -- Roth rendezőről még ennyit se mondhatunk el. Volt rosszabb, de Kevin McCallister első kalandjával jobban jártam volna. (10/6)

Justice League 2017
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 24 Dec 2021 2
AZ IGAZSÁG LIGÁJA - Összességében jobban élveztem a többi DC-filmnél, nem hiányzott a sok dráma, de Snyder ide, Whedon oda, főleg az foglalkoztat e mű kapcsán, hogy miért nem Bruce Campbell kapta Billy Crudup szerepét. Bírom én Crudupot, de 1) úgy néz ki a filmben, mint Campbell 2) csak nem olyan cool 3) Campbell remek lett volna ebben a szerepben (született képregényfigura, hogy messzebbre ne menjünk) 4) amúgy sem hívják ilyen filmekbe. Szóval miért, miért, hollywoodi nagyokosok, miért??? (10/7,5)

The Fourth Protocol 1987
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 19 Dec 2021
A NEGYEDIK ZÁRADÉK (újra) - Nem először láttam (gyengéim ezek a caiMe-filmek -- pun intended), de közben mégis: nagyon nem mindegy, 4:3-ban vagy szélesvásznú (az eredeti, 2.35:1-es) verzióban néz meg valamit az ember. És ez a film ugyan nem sok újat hozott a műfajba, mégis kiemelkedő darabja a "nem-Bond"-típusú kémmozinak, ami nem utolsó sorban Méheux (és Mackenzie) kompozícióinak is köszönhető. A maradék se semmi: okosan bonyolított sztori Forsyth tollából, plusz remek színészek összjátéka. Meg lettem véve, nem először. (10/9)

Transsiberian 2008
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 18 Dec 2021
TRANSZ-SZIBÉRIA - Woody Harrelsonnak kb. legénykorában volt utoljára ennyi haja, ami nem különösebben zavaró, egyrészt mert valójában mellékszereplő, másrészt mert ez a thriller akár nélküle is remekül elpöfögne a vágányon. Oké, pöföghetne akár ennél jobban is, de ne legyünk telhetetlenek: nem ez lesz életünk utazása, viszont amit a jegyért cserébe kapnunk kell, megkapjuk, különös tekintettel a hangulatra*. Emlékeim szerint az IC ennyit se tud. (10/8)
* Oké, itt is befigyel kicsit a Motel-filmekből ismerős "Keleten minden veszélyes, koszos, korrupt és legfeljebb 1965-ös gyártmányú"-fíling, de éppen csak annyira, hogy legyen tétje az eseményeknek (a rendező ismerte, amiről forgatott, ez a jelek szerint azért számít).

The Longshot 1986
★★ Watched by Dániel Orosdy 17 Dec 2021
DOLLÁRGALOPP - Belegondolni is szörnyű, hány tehetséges ember kellett ennek a gagyinak az előállításához, beleértve a fiatal Ice-T-t is (apropó, Mike Nichols-nak vajon van köze rosszabb filmhez?). És ha egy pillantást vetünk az író-főszereplő Conway (RIP!) Wikipédia-oldalára, még az is kiderül, hogy tulajdonképpen ez valamiféle önvallomás... Hát szomorú. Nem mintha totálisan nézhetetlen lenne (pl. a börleszk-jelenetek néha működnek), Robby Müller sem lett a körülmények hatására rosszabb operatőr, csak hát... A sok tehetség ellenére ez még egy félórás sitcom-epizódnak is éppen csak elmenne. (10/4 - od)

The Witness 1969
★★★★★ Watched by Dániel Orosdy 17 Dec 2021
A TANÚ (sokadszorra, de először a "cenzúrázatlan" változat) - Igen, a Duna szép halkan, egy vasárnap délután leadta a "rendezői" (avagy "cenzúrázatlan") változatot. Egy árnyalattal sötétebb, egyértelműbb, összességében inkább hozzátesz a filmhez, de azért nem megrázóan újszerű vagy eltérő. (A legenda szerint A tanú azért lett kultfilm, mert betiltották, amúgy nem nagy durranás -- nos, ez butaság. Viszont most már legalább azt is tudjuk, az "eredeti" változat sokkal merészebb volt-e -- nem, nem igazán. Arról persze csak halvány fogalmunk lehet, mi mindent hagyott ki Bacsó automatikusan, már írás közben, öncenzúra miatt. Ezért is idézőjelem szorgalmas a "rendezői"-t, "eredeti"-t és "cenzúrázatlan"-t: bizonyos filmeknek a szó szoros értelmében véve nem létezhetnek ilyen változatai, legfeljebb az alkotó tényleges szándékához közelebb vagy attól távolabb álló verziók.) (10/9,5)

Good Guys Wear Black 1978
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 16 Dec 2021
A JÓ FIÚK FEKETÉBEN JÁRNAK / A JÓK FEKETÉBEN JÁRNAK - Egyszerre tipikus és formabontó akciófilm/paranoiathriller. A költségvetés látványosan alacsony, ehhez képest Post korrekt akciójeleneteket tesz le az asztalra -- cserébe a film nagy részét tévéfilm-esztétika uralja (milyen lehetett neki A Magnum ereje után Norris-vehicle-t forgatni? Még egy kisiklatott -- vagy kisiklatni próbált -- karrier, ami részben-egészben Eastwood lelkén szárad). Ugyanebben az évben mutatták be a Vidd hírül a Spártaiaknak!-ot... kész hullámvasút. (10/7)
letterboxd.com/daniel_orosdy/film/go-tell-the-spartans/

Victory 1981
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 14 Dec 2021
MENEKÜLÉS A GYŐZELEMBE - Gyerekkoromban csak a végét láttam (azt is talán németül), nem is értettem, miért olyan rossz a híre... Hát nem teljesen véletlenül. A film nagyját ( = A nagy szökés focistákkal [mert ha már azt keressük, minek a remake-je ez, elsősorban Sturges filmje jöhet szóba, nem a Két félidő a pokolban*]) Huston robotpilótára kapcsolva rendezte meg, a meccsre viszont összekapta magát. A végeredmény felemás, nézhető... jórészt felejthető. (10/7)
* Ahogy a Kés a vízben / Halálos nyugalom esetében, itt is a "közös őst", a nácikkal _valóban_ focizó hadifoglyok sztoriját érdemes keresni, illetve nem is kell keresni:
hu.wikipedia.org/wiki/K%C3%A9t_f%C3%A9lid%C5%91_a_pokolban#Alap%C3%B6tlete
en.wikipedia.org/wiki/The_Death_Match

They Live 1988
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 12 Dec 2021
ELPUSZTÍTHATATLANOK (újra) - Carpenter korrekt író, de távolról sem egy Tarantino -- szépen felhizlalta a novellát és ügyesen beledolgozta annak képregény-adaptációját is, sokkal többre viszont nem volt képes, és ez egyben a film legfőbb hibája. Mert amúgy alulértékelt kis gyöngyszem ez meglepően erős színészi játékkal (Piper -- RIP! -- többre is vihette volna a filmvásznon), ma is aktuális gondolatokkal (nem csak politika, környezetvédelem is!), jó effektekkel, ötletekkel és emlékezetes jelenetekkel. Gary B. Kibbe (szintén RIP!) vajon hogyan úszta meg egész életében, hogy fontosabb operatőri díjakra jelöljék? Száz szónak is egy a vége: Carpenter jó formában volt, pöpec kis kultfilmet tett le az asztalra ezzel a túl keveset emlegetett sci-fi-szatírával. (10/8,5)

Lili Marleen 1981
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 11 Dec 2021
LILI MARLEEN - Állítólag ez tiszta camp, amit őszintén szólva nem érzékeltem, hacsak nem Schygulla túlértékeltnek tűnő alakításán egyes jelenetekben. Amúgy meg tetszett, ha camp, ha nem. Szabó Brandauer-trilógiájára emlékeztetett némileg, a Hanussennél talán még jobb is. (10/8)

The Feast of the Chicken 1992
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 10 Dec 2021
DAS FEST DES HUHNES - Szellemesen induló, majd sajnálatosan ellaposodó mockumentary. Az alapötlet remek, 50 perchez viszont önmagában kevés, bár a vége felé még valamiféle (nem is alap- vagy fantáziátlan) üzenet-szerűség is felüti a fejét. Derék-derék, de még ezzel együtt sem elég a nafta egy igazán ütős áldoksihoz. (10/7)

Flatfoot in Hong Kong 1975
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 10 Dec 2021
PIEDONE HONG KONGBAN (sokadszorra, de hosszú ideje először) - Nagy lépés a jó irányba (kevesebb maffiázás, több humor, még nem kifejezetten a gyerekeket célozza a film), cserébe Bud annyit utazik, hogy Willy Fog sírva hívná fel a pszichiáterét -- nem is csoda, hogy 2 óra táján van a játékidő. De soha rosszabbat! (10/8,5)

The Man in the White Suit 1951
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 09 Dec 2021
A FEHÉR ÖLTÖNYÖS FÉRFI - Ahhoz képest, mekkora klasszikus, nem éreztem különösebben lenyűgözve magam. Az ötlet jó, a rendezés jó, a színészek jók (...), minden szép és jó, de vígjátéknak lehetne viccesebb, szatírának meg nem elég harapós. A 8-as jár, (a) szív(em) nem: (10/8)

Fracture 2007
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 08 Dec 2021
TÖRÉS - A sztori abszolút hihetetlen, cserébe izgalmas (kb.) és csavaros (egy idő után), plusz jók a színészek. Ennyi. Nem sok. Hoblit első komolyabb dobása, a hasonszőrű Legbelső félelem mennyivel jobb mozi! Hát ez van, némelyeknek egyszer jön össze a jó lapjárás. (10/7)

Honey, I Blew Up the Kid 1992
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 06 Dec 2021
DRÁGÁM, A KÖLYÖK MARHA NAGY LETT! - Nincs 90 perc ebben az ötletben, a humor is viszonylag későn kerül értékelhető dózisban a cselekménybe, ezzel együtt nem olyan szörnyű a helyzet: nézhető, felejthető, egyszer elment. (10/7)

School of Death 1975
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 05 Dec 2021
SCHOOL OF DEATH - A kulcsszó: alvajárás. Mintha erre utasította volna a briteket játszó, de látványosan spanyol színészeket az ugyancsak szundikálás közben alkotó rendező. Pedig nem is lenne rossz kis mozi (a sztori meglepően mozgalmas!), a hangulata kifejezetten érdekes... Azért valaki lehetett volna néha ébren is a stábból. (10/7)

Guardians of the Galaxy 2014
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 04 Dec 2021 2
A GALAXIS ŐRZŐI - Azt hittem, ez a film majd megtör valamiféle jeget, közelebb hozza a szívemhez a műfajt, a Marvel-mozivilágot, én nem is tudom, mit... Nem jött össze. Pedig jó, vicces, kalandos stb. stb. Inkább jöjjön a harmadik Deadpool vagy még egy Shane Black-féle megfejtés (bar úgy igazán azoktól sem dobtam el az agyam). (10/8)

The Towering Inferno 1974
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 03 Dec 2021
A POKOLI TORONY (sokadszorra, de hosszú ideje először) - Még a szerepükön vagyont kereső színészek is gagyinak tartották ezt a filmet, pedig távolról sem rossz, csak hát Hollywood a maximumon: ilyen egy vérprofi kivitelezésű, élvezetes rémálom, ha óriási összegeket ölnek bele. Nem váltotta meg a világot (nem is akarta), cserébe ma is meglehetősen jó kikapcsolódás. (10/9)

Gypsy Princess 1971
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 02 Dec 2021
CSÁRDÁSKIRÁLYNŐ - Nem lettem nagyobb operettrajongó, ezzel együtt, amennyire meg tudom ítélni, ez egy korrekt feldolgozás: jók a színészek, a zene, a hangulat, éppen csak a bábeli zűrzavar sok néha (elég esetleges, ki mikor milyen nyelven énekel, és amúgy érti-/beszéli-e azt -- ez volt a külföldi sztárok és pénzek egyik "ára").
És ki a hóhér az a Hajmási Péter???
(und auch: Pál - ???)
(10/8)

Ricky Gervais: Humanity 2018
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 01 Dec 2021
RICKY GERVAIS: HUMANITY - December elején láttam több részletben, a pontos dátumra sajnos nem emlékszem... Mindegy is. Lényeg a lényeg: vevő vagyok Gervais humorára és nem okozott csalódást. Nincsenek nagy flikkflakkok (vö. Bo Burnham) csak egy nagyon okos, kritikus és szkeptikus faszi beszél a megfigyeléseiről, píszíre tekintet nélkül kipécézve mindent, ami hülyeségnek, szemétségnek, képmutatásnak stb. tart. És meglehetősen jól csinálja! (10/8,5)

A Simple Twist of Fate 1994
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 28 Nov 2021
A SORS KEGYELTJE - Martin derekas munkát végzett színészként és forgatókönyvíróként egyaránt, kár, hogy az amúgy dramedy-ként (jól) működő filmbe bekerült pár jelenet, amiben pont úgy bohóckodik, mint máskor (magában persze vicces, de nem passzol igazán a figurájához). Összességében ez egy kedves, szerethető mese, nem több, viszont még Martin-szkeptikusok is próbálkozhatnak vele, meg fognak lepődni (kellemesen). (10/8)

Dead Calm 1989
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 27 Nov 2021
HALÁLOS NYUGALOM (újra) - Izgat Welles verziója, és az is, Charles Williams regényére (avagy annak előzményére) hatott-e -- esetleg -- Polanski Oscar-jelölt debütje (1, nem hinném 2, egy akkoriban nagy visszhangot kapó bűneset lehetett mindkét mű ihletője -- szóval NEM, a Halálos nyugalom minden bizonnyal nem a Kés a vízben remake-je, bár ezt sokan evidenciának veszik), ezzel együtt meglehetősen elégedett vagyok Noyce változatával. A sztárok kiválóak (Neill amúgy is nagyon alulértékelt színész és itt Zane se semmi), de a vágás, operatőri munka, forgatókönyv stb. stb., szóval minden elsőrangú. Oké, nem találták fel a spanyolviaszt, viszont a film ma is, és sokadszorra is működik, egyáltalán nem kelt csalódást. Nájsz. (10/8,5)

Night and the City 1950
★★★★★ Watched by Dániel Orosdy 27 Nov 2021
AZ ÉJSZAKA ÉS A VÁROS (1950) - Fú, de halovány ehhez képest a De Niro-féle remake!... (És ami azt illeti, a sztori köröket ver az íróként -- sajnos -- gyakran egyedül dolgozó, vagy legalábbis a végeredményt egyszemélyben jóváhagyó Welles egyes szkriptjeire.) Dassin nagyot alkotott, ez a mozi méltó párja a zseniális Rififinek. (10/9,5)

Free Guy 2021
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 26 Nov 2021
FREE GUY - Ryan Reynolds tulajdonképpen Chevy Chase (egyik) fő figurájának, az okoskodó lazacsávónak a modern, picivel talán szerethetőbbre vett kiadása. Ez az egyik fontos megállapításom e film kapcsán. A másik: derék dolog, hogy Reynolds-ék jobb mozik (Felforgatókönyv, Idétlen időkig, Elpusztíthatatlanok stb.) elemeiből saját művet akartak kikeverni, de kár volt az eredetiség hiányát ÜZENETtel pótolni, pláne a humor rovására, különösen 2 órás játékidő mellett... Szóval nem volt itt elég humor 2 órára, sőt, néha alig volt, és az (amúgy is problematikus) ÜZENET különösen nem ért ennyit. De most legalább kedvem támadt újranézni az Elpusztíthatatlanokat. (10/7)

Kelly’s Heroes 1970
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 20 Nov 2021
KELLY HŐSEI (újra) - Újabb jelölt a "Rejtő-film, aminek semmi köze Rejtőhöz" ligába. Kár, hogy Eastwood mintha egy másik filmben szerepelne (igen, méghozzá egy Eastwood-filmben, mert ez nem igazán az), és Hutton rendező sem érzi pontosan az egyensúlyt (néha drámázik, üzenetet tolna, máskor meg a régisulis Hollywoodot idéző betétdalt erőlteti, miközben azért helyet ad a filmben egy Morricone-paródiával aláhúzott olaszwestern-hommage-nak is). Szerencsére egyik körülmény sem fedi el azt, hogy a film elsősorban mégiscsak egy háborús caper, méghozzá tele jó figurákkal, ötletekkel, akciókkal, aranyköpésekkel (a szinkron remekül sikerült!). Nem egy MASH, akadnak hibái, de túl szórakoztató ahhoz, hogy lepontozzam: (10/9)

The Lady from Shanghai 1947
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 19 Nov 2021
A SANGHAJI ASSZONY - A legköltőibb és legvalószínűtlenebb noir, amivel eddig dolgom volt. (Bár a sztori annyira fura és követhetetlen -- adott esetben értelmetlen és logikátlan --, hogy még abban sem lehetek biztos, valószínűtlen-e egyáltalán.) Welles rendezőként sem hoz egyenletes színvonalat, de néhány jelenete így is simán lélegzetelállító (Az óra körbejár jobb film, mégis feleennyire sem izgalmas, mármint filmnyelvi szempontból). Különleges, szabálytalan gyöngyszem, hibáival együtt lenyűgöző, és az se semmi, mennyi filmesre hatott később (főleg Sergio Leone neve juthat itt eszünkbe, aki a finálé egyik felét a Volt egyszer egy Amerikába, a másik felét a Nevem Senkibe dolgozta be). (10/8,5)

Man of the House 1995
★★½ Watched by Dániel Orosdy 19 Nov 2021
KI AZ ÚR A HÁZBAN? - Közhelyes Disney-film, ami mindössze két dologban tér el a hasonló (tucat)filmektől: Chevy Chase a főszereplője (sajnos, bár akkoriban már egy ilyen forgatókönyvnek is örülhetett, sőt, ez volt tán az utolsó sikeresnek mondható főszerepe) és van benne egy teljesen fura maffiafilmes szál (mégis hogyan lehet cukin és édesen eladhatóvá tenni, hogy a főszereplőt -- és akár a nevelt fiát is! -- simán kinyírná pár dühös olasz? SPOILER: sehogy, nem is sikerült). Chevy-t sajnálom, ez a film pedig éppen elviselhető, nem több. (10/5)

The Knock Out Cop 1973
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 18 Nov 2021
PIEDONE, A ZSARU (sokadszorra, de hosszú ideje először) - A rendőrség megköszöni, hogy Steno ezúttal Spencerrel dolgozott. A főszereplő alakja mai szemmel (is) kicsit problémás (Piszkos Harry öröksége), ahogy a műfajturmix arányai sem tökéletesek (jó példa erre a hatásos, ám rendezői-írói problémáktól finoman szólva sem mentes nyitójelenet), de a folytatások ezt is rendbe teszik, a lényeg pedig amúgy is Bud. Ez pedig egy jó kis cikk a valós (történelmi-földrajzi) háttérről:
filmvilag.blog.hu/2019/07/19/piedone_a_zsaru_es_ami_a_film_mogott_van
(10/8,5)

The Dirty Dozen 1967
★★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 16 Nov 2021
A PISZKOS TIZENKETTŐ (sokadszorra, de hosszú idő után először) - "Duplafenekű", szoktam volt írni az ilyen alkotásokra(-ról?), pedig annyira nem is kell keresgélni azt a második feneket: a színészek karizmáján kívül kevés fedi el érdemben, hogy Aldrich mészárszéknek tartja a háborút, ahová a hadsereg (a német ÉS az amerikai) minden gátlás nélkül küldi az átlagembert meghalni. A valódi G.I. Joe (és amennyit látunk belőle, Josef Niemand is) egy szerencsétlen balfasz, akit bármikor/bármiért megalázhatnak, megnyomoríthatnak és kinyírhatnak az "övéi" is, a tisztek pedig többnyire seggfejek (kivéve pár jámbor hülyét), akik cinikusan végrehajtanak minden parancsot, még ha őrültségnek is tartják, legfeljebb páran közülük nem tapsikolnak örömükben. Hősök nincsenek és tényleges tucatból 1, azaz egy darab ember éli túl a bevetést, rajta kívül mindenki meghal, a félhülye, a vallási megszállott erőszaktevő, a nagypofájú, a sok okostóbiás és a bitófa árnyékába önvédelem miatt került fekete is. A jutalmuk: úgy tartják számon őket holtukban, mint akik a "valódi" harcmezőn estek el. Kösz. (Nem véletlenül zárul azzal a film, hogy az említett egyetlen túlélőnek ismét kedve támadt tábornokokat ölni.) Szóval Aldrich ott "rontotta el", hogy túl élvezetes műfaji filmet alkotott túl erős színészgárdával, de talán ez sem véletlen, a Támadás!-sal nem tudott ugyanekkora közönséget elérni, miközben a mondanivaló már akkor adott volt. Elég picit megfeledkeznünk róla (ha sikerül), hogy Lee Marvin mekkora forma, és már látjuk is Reisman őrnagyot, aki gond nélkül az arcába lép (szó szerint) a tiszteletlenül megnyilvánuló, de amúgy teljesen jogos kifogást emelő elítéltnek, mert a pillanatnyi érdeke úgy kívánta. A németek sem emberevő nácik, vagy akár rossz katonák, a pincékbe menekült/szorult tisztek (és a feleségeik, szeretőik!) kinyírása pedig a szó szoros értelmében is a mészárszéket idézi. A látványos, de távolról sem heroikus lövöldözős-robbantós finálé sem változtat sokat az összképen (az utolsó harmad thrillerbe hajló részei egyébként is erősebbek). Száz szónak is egy a vége: nem nacionalista toborzófilm ez, ahhoz túl sok benne a kiábrándultság, a cinizmus, a kritika (...). Viszont ezzel együtt is veszettül szórakoztató, ami könnyen megtévesztő lehet. (10/9,5)

The Fugitive 1993
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 13 Nov 2021
A SZÖKEVÉNY (sokadszorra, de hosszú idő után először) - A korakilencvenes/nyolcvanas évek mainstream amerikai (akció)thrillerének kvintesszenciája, amivel tulajdonképpen csak egy komolyabb gond van: a finálénak sokkal erőteljesebbnek kellene lennie, hogy ne csak lezárja a filmet, hanem kvázi megkoronázza -- ez nem jött össze. De így is veszettül szórakoztató egy mozi! (10/8,5)

Big Time 1988
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 13 Nov 2021
BIG TIME - Tom Waits már jó ideje nem hagyományos lemezeket és dalokat készít, nem túl meglepő módon a koncertfilmje sem hagyományos koncertfilm -- már ha annak nevezhető egyáltalán. Ez inkább egy hosszú pillantás a művész fékezhetetlen agyvelejébe, szóval bizarr, eredeti, fura és nagyon szórakoztató egyszerre. Aki nem vevő Waits-re, vagy hamar rákattan, vagy sanszosan egy életre letesz róla, hogy megbarátkozzon vele. De mit érdekel ez engem?! Nekem óriási kedvencem a faszi, és most sem okozott csalódást, sőt. (10/9)

Resident Evil: Afterlife 2010
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 12 Nov 2021
A KAPTÁR: TÚLVILÁG - Valamiért nehezemre esik utálni ezeket a filmeket, és ami azt illeti, Paul W. S. Anderson munkásságát is. Oké, remekművet nehezen tudnék a nevéhez kapcsolni, de egy ilyen túltolt, leplezetlen Mátrix-stílben forgatott zombihorrort/akciófilmet így is simán megnézek tőle. (10/7)

Prospero’s Books 1991
★★½ Watched by Dániel Orosdy 12 Nov 2021
PROSPERO KÖNYVEI - Fáradtan nem érdemes nekiállni ennek a filmnek, de attól tartok, amúgy se nagyon. Van egyszer egy lenyűgöző, tobzódó képi világú, drága, de sokkolóan elnyújtott kísérleti filmünk, valamint egy csodálatosan előadott Shakespeare-hangoskönyv John Gielgud prezentálásában. A kettő között minimális a kapcsolat, de ha tévednék is, mindegy -- a Prospero könyvei adaptációnak és eredeti munkának is végtelenül fárasztó, számomra legalábbis ez volt a legfőbb jellegzetessége. Greenaway tehetsége persze így is nyilvánvaló, néhány kép/jelenet beég az ember agyába, ami nálam most pont ennyire elég: (10/5)

Secret Window 2004
★★★ Watched by Dániel Orosdy 11 Nov 2021
A TITKOS ABLAK - A "nagy fordulat" már annak idején is bőven közhelyes volt, de ez csak a jéghegy csúcsa, tulajdonképpen kevés dolog működik igazán jól ebben a Stephen King-adaptációban (Depp pl. igen). Távolról sem nézhetetlen azért -- de a jótól is igen messze van. (10/6)

The Many Saints of Newark 2021
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 07 Nov 2021
THE MANY SAINTS OF NEWARK - A Maffiózókat nem ismerem, kicsit sem, úgyhogy ez a film nekem alapvetően csak egy távolról sem kiemelkedő, eredeti vagy emlékezetes, de amúgy abszolút nézhető maffiafilm pár ügyesebb jelenettel, jó alakításokkal stb. Lehetne rosszabb, volt jobb. (10/7)
filmvilag.blog.hu/2021/11/11/_93_oscar_isaac_pokerarca_sopranos-elozmenyfilm_bunozesi_hullam

Crimewave 1985
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 06 Nov 2021
BŰNÖZÉSI HULLÁM (újra) - Részeiben sokkal jobb, mint egészében, mégsem tudom utálni ezt a filmet (szemben az alkotókkal, akiknek pokoli élmény volt az egész). A többit már leírtam/elmondtam. (10/8)
filmvilag.blog.hu/2014/06/06/raimi_es_a_coen-testverek_bemutatjak_bunozesi_hullam
filmvilag.blog.hu/2021/11/11/_93_oscar_isaac_pokerarca_sopranos-elozmenyfilm_bunozesi_hullam

The Card Counter 2021
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 06 Nov 2021
THE CARD COUNTER - Jó Scorsese nevét látni egy Schrader-filmen, és A pénz színe sem véletlenül juthat eszünkbe róla (A svindler és a Cincinnati kölyök klasszikusait még emlegetik is a szereplők), de ez mégiscsak Schrader állandó témájának (és kedvenceinek, ld. A zsebtolvaj) egy variációja; féltucatnyi filmje eszünkbe juthat róla. Ami nem baj, és maga a mű is erős, de ő azért már feldolgozta (kb.) ugyanezt jobban is. (10/8)
filmvilag.blog.hu/2021/11/11/_93_oscar_isaac_pokerarca_sopranos-elozmenyfilm_bunozesi_hullam

Farewell, Friend 1968
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 05 Nov 2021
ÉG VELED, BARÁTOM! (újra) - A cselekmény nincs tökéletesen kidolgozva, de a figurák és a dumák remekül működnek, a klausztrofób középső harmad pedig kifejezetten emlékezetes. Oldschool, de kiválóan megoldott mozi egy remek sztárpárossal. (10/9)
filmvilag.blog.hu/2021/11/11/_93_oscar_isaac_pokerarca_sopranos-elozmenyfilm_bunozesi_hullam

Charleston 1977
★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 01 Nov 2021
CHARLESTON (újra, először "rendesen") - Bud (többnyire a cím említése nélkül) mindig erre a filmre, illetve a sikertelenségére hivatkozott, amikor azt fejtegette, mit vár tőle a közönség, és miért olyan figurákat játszik, amilyeneket (és ezt annyira komolyan vette, hogy később ő maga írta meg írói debütjeként a Charleston "anti-filmjét", a hasonlóan, de máshogy gyenge Banános Joe-t). Pedig ha valamit bizonyít ez az alkotás (és nem csak ez, hanem pl. a Piedone-sorozat is), az az, hogy Spencer gond nélkül el tudott játszani gyors felfogású, sőt, kifinomult, nagyvilági figurákat is -- az ő játéka egyértelműen a film egyik fő erőssége. A gond Fondato sztorija és rendezése körül van: az alapötlet a hajóval nem lenne rossz (az olaszok ugye érzik a caper műfaját, ld. Ismerős ismeretlenek, San Gennaro kincse etc., ráadásul ihletett pillanataiban Fondato kifejezetten jó író volt), de túl sok a mellékszál, a fölösleges mellékszereplő, és nem is valami meggyőzőek/érdekesek. Szóval a verekedések nem hiányoznak, Spencer és a jó szkript (...) igen. De főleg mégiscsak Michele Lupo, aki akkortájt még Gemma házirendezője volt, pedig ő ebből ki tudott volna hozni valami tényleg jót (ld. Hétszer hét és társai). Egynek azért így is elmegy, szóval: (10/7 - od)

Halloween 2018
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 30 Oct 2021
HALLOWEEN (2018) - A megkésett, de méltó folytatás/retcon ritka esete. Tiszteli és megidézi az eredetit, de nem megy át Sikoly-szerű önreflexív paródiába, ráadásul még hatásos is -- nájsz. És Jamie Lee Curtis csodálatos. Távolról sem hibátlan, de figyelemreméltó mozi. (10/8)

Hellboy 2019
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 29 Oct 2021
HELLBOY (2019) - Három nagy baj van ezzel a filmmel: 1) fájóan fölösleges, Del Toro szériája nem igényelt rebootot, kicsit sem, max. újabb epizódot (nem romlott el semmi, de azért meg akarták javítani) 2) a korábbi filmek egyszerűen jobbak, hangulatosabbak, szórakoztatóbbak, és az összehasonlítás bizony elkerülhetetlen 3) ez a mozi amúgy sem sikerült valami fényesen. De hogy egy-az-egyben rossz lenne, abszolút ne lennének érdemei? Totális tévedés, és azt sem érdemelte meg, amit az arcába kapott (pl. Harbour kifejezetten jó a címszerepben, csak hát ha őelőtte valaki már kétszer TÖKÉLETES volt Hellboy-ként, akkor ez kevés -- és szívás). Sorolhatnám az érdemeit (na jó, csak még egyet: közelebb áll Mignola műveihez, mint Del Toro -- érthető módon -- deltorós megfejtései), és még azt is megajánlom, hogy Jovovich-nak igaza van, előbb-utóbb kultfilm lesz, de a lényeg nem változik: a híréhez képest távolról sem akkora kudarc, ám ezzel együtt is
n e m e l é g j ó .
(10/7)

Call Me by Your Name 2017
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 28 Oct 2021
SZÓLÍTS A NEVEDEN! - Fura, milyen hatással vannak az emberre bizonyos filmek. Ez nekem nem tetszett _annyira_ (kicsit vontatott, amiért a valóban különleges hangulata sem kárpótol teljesen), a saját életemmel-emlékeimmel sem tudnám egykönnyen párhuzamba állítani, mégis kifejezetten meghatódtam a végére. A zord férfilélek rejtelmei... (10/8)

Watch Me When I Kill 1977
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 23 Oct 2021
WATCH ME WHEN I KILL - Messze nem Argento- vagy Fulci-minőség (vizuálisan pláne nem), de azért nem volt rossz, valahogy az is tetszett, mennyire hadilábon áll szinte minden egyes jelenet a hagyományos emberi logikával. Kezdők (a giallo csodájával éppen csak ismerkedők) azért óvatosan fogyasszák. (10/7,5)

Rush 2013
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 23 Oct 2021
HAJSZA A GYŐZELEMÉRT - Nehéz ebben a műfajban nagyot alkotni (emlékeim szerint csak a McQueen-féle Le Mans került közel hozzá, bár pl. a Frankenheimer rendezte Grand Prix-t még nem is láttam), de ez a film elérte, hogy érdekeljenek a(z amúgy elég ellenszenves) szereplők, akik közül az egyikről, Huntról még csak nem is hallottam korábban -- nem vagyok egy Forma-1-fan, na. Viszont a film tényleg jó. (10/9)

Tale on the 12 Points 1957
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 22 Oct 2021
MESE A 12 TALÁLATRÓL (sokadszorra, de hosszú kihagyás után) - Makk saját pályáján (hehe) verte meg Keletit, Gertlert és a többi régisulis majsztrót. Hála nem utolsó sorban a meglepően önreflexív narrátornak, ez egy mai napig hatásos kis komédia, százszor újranézhető. (10/9)

Honey, I Shrunk the Kids 1989
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 17 Oct 2021
DRÁGÁM, A KÖLYKÖK ÖSSZEMENTEK (újra) - Van (volt?) valahol a neten egy jó cikk, ami levezeti, miért Stuart Gordon filmje is ez tulajdonképpen (elég meggyőző írás, de amúgy is elegendő összevetni Johnston többi alkotásával, plusz végigvenni magunkban Gordon életművét, hogy belássuk, Disney ide vagy oda, utóbbi bizony rajta hagyta a keze nyomát ezen a mozin). És Frewer mekkorát alakít! Moranis se rossz, de neki hálátlanabb szerep jutott. Arra viszont nincs sok mentség, amit Horner művelt, illetve nem művelt (igen, a plágium"gyanú"ra gondolok*). (10/8 - od)
*moviemusicuk.us/2019/06/27/honey-i-shrunk-the-kids-james-horner/

The Pregnant Papa 1989
★★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 16 Oct 2021
A LEGÉNYANYA (sokadszorra) - Egy időben naponta megnéztem ezt a filmet. Aztán sokáig egyáltalán nem. És most szerencsére megint. Működik, még mindig és nem is akárhogyan! Plusz ebben is még mindig veszek észre újdonságokat (beleértve azt is -- emlékezzünk A pogány Madonna esetére! --, hogy az egyik főszereplő beállt statisztát szinkronizálni, jelen esetben konkrétan a társíró-rendező Garas Dezső). (10/9,5)

Winchester ’73 1950
★★★★★ Watched by Dániel Orosdy 15 Oct 2021
A 73-AS WINCHESTER - Újabb jelölt az "olasz rendezők kedvenc amcsi westernjei" ligába. Stewart ezekben a filmekben kimondottan jól ki tudta bontakoztatni a tehetségét, de amúgy mindenki más is, rendezőtől forgatókönyvírón, operatőrön, vágón át színészekig (beleértve ANTHONY Curtis-t, akit Rock Hudsonnal és James Besttel ellentétben sikerült felismernem) kitett magáért. Igazi klasszikus, nem véletlenül. (10/9,5)

Adventures in Babysitting 1987
★★★ Watched by Dániel Orosdy 10 Oct 2021
EGY BÉBISZITTER KALANDJAI - Jaj. Szóval ilyen lenne a Lidérces órák remake-je, ha a nagyon rossz formában lévő John Hughes írja a Disney-nek. (Még a Gimme Shelter is előkerül -- véletlen?!?!...) Pont annyira komolyanvehetetlen, mint egy Looney Tunes-rajzfilm, csak azok főbb erényei nélkül, ráadásul szinte minden egyes eleme rosszul öregedett (főleg mert árad belőle a nyolcvanas évek, de távolról sem _csak_ ezért). Az ötvenes cégvezetőnő gönceit és frizuráját viselő Shue meglepő módon méltósággal távozik a tett színhelyéről, kb. egyedül vitte el a filmet a hátán, Columbus-nak is jár pár szolid dicséret ügyesebb megoldásokért-jelenetekért, eltalált színészválasztásokért, vagy hogy nézhetővé tette azt, ami nélküle ***talán*** sokkal rosszabb lett volna, de... Akkor is: JAJ. (10/6)

Elhallgatott zenekarok
★★★ Watched by Dániel Orosdy 10 Oct 2021
ELHALLGATOTT ZENEKAROK [a 60-as, 70-es években / évekből] - Akárcsak a CD-verzió: nemes szándék, éppen csak kitalált koncepció, vitatható kivitelezés. Szükség volt az elhallgatott zenekarok "remake-jére", és ha igen, ebben a formában? Miért kapunk szinte minden megválaszolt kérdésre egy megválaszolatlant, miért maradnak ki fontos szereplők/részletek? Ez a kapkodós doku a végére koncertfilm lesz, de annak sem igazán jó. És a máskor oly jótékony spontaneitás miért tűnik itt gyakran flegmaságnak, sőt, igénytelenségnek? Kár érte. A téma és pár ügyesebb jelenet miatt kapott fél extra pontot, igazából kevesebbet érdemelne: (10/6,5 - od)

Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull 2008
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 09 Oct 2021
INDIANA JONES ÉS A KRISTÁLYKOPONYA KIRÁLYSÁGA (újra) - Először moziban láttam, és sokáig azt hittem, főleg ezért tetszett, de tévén is működik. Persze bizonyos értelemben ez is olyan mozi, mint a Star Wars 9, csakhogy egészen más nívón muzsikál. Nyilvánvaló hibái ellenére is meglehetősen szórakoztató -- akárcsak a hasonlóan felemás Végzet Temploma (amit sosem tudtam igazán megszeretni, pedig akad benne pár tényleg remek jelenet). Azért a "páratlan" részeket már nehéz lesz utolérni -- nemcsak Spielbergnek, bárkinek. (10/8)

The Vampire Lovers 1970
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 08 Oct 2021
THE VAMPIRE LOVERS - Stílusos, ügyesen kitalált (és amennyire az alapműre emlékszem, meglehetősen szöveghű) kis horror, ami igazán merész lehetett a maga korában, de még ma sem az a kimondott délutáni matiné (azért főleg a szex és nem az erőszak miatt). És Coppola sem kicsit kedvelheti. (10/9)

Suicide Squad 2016
★★★ Watched by Dániel Orosdy 06 Oct 2021
SUICIDE SQUAD (valószínűleg korhatárosra vágott verzió) - A Piszkos 12 menekül New Yorkból? Jöhet! De miért Ayer rendezi? És ha már pont ő, miért nem hagyták békén? Hol a csak itt-ott megcsillanó humor, mi ez a sok dráma az amúgy (ab ovo) totál komolyanvehetetlen cselekménybe illesztve? Nem jó film, de rosszabbra számítottam, és érződik rajta, hogy lett volna benne spiritusz, ötlet, elképzelés, csak hát... Bizottság ne tervezzen lovat és ne rendezzen/rendeztessen filmet. (10/6,5)

Autumn Almanac 1984
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 02 Oct 2021
ŐSZI ALMANACH - Izgalmas átmeneti mozi (színes[!], stilizált, nem [nagyon] hosszúsnittes, fiktív cselekményű stb.) -- ami minden érdeme mellett lehetne azért erőteljesebb is. Egy biztos: Tarr talán meglett volna Krasznahorkai nélkül is, de az együttműködésükből mindketten csak profitáltak. (10/8,5)

What Is Brazil? 1985
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 02 Oct 2021
WHAT IS BRAZIL? - Választ nem kapunk a kérdésre (illetve többet is), de nem ez a fő gond ezzel a werkfilmmel, hanem hogy magában a filmben, mármint a Brazilban nem mélyed el igazán -- viszont nagyon szórakoztató és még Palinnek is jut pár magánszám. Soha rosszabbat. (10/8)

The Pagan Madonna 1980
★★★★★ Watched by Dániel Orosdy 01 Oct 2021
A POGÁNY MADONNA (ezredszerre) - Ez is egy olyan régi kedvenc, amit főleg a hangulata miatt nézünk meg újra (és újra, és újra...), ennek ellenére sokadszorra is tud újdonsággal szolgálni: most először(?) feltűnt Hildebrand István képeinek eleganciája, az egyszerűnek tűnő, de nagyon okosan kitalált sztori -- vagy éppen hogy Kern a másodfőszerep mellett amúgy mellesleg egy statisztát (bumfordi rendőrbácsit) is szinkronizált...
Ez a film nem csak a nosztalgia miatt működik ma is, és Piedone-kópia létére (nem, a közhiedelemmel ellentétben Kern nem Terence Hill magyar megfelelője akar lenni, legfeljebb csak sokadlagosan, ő leginkább Caputo brigadéros és Piedone korlátolt főnökeinek közvetlen rokona) hozza Bud hasonló filmjeinek színvonalát (sőt). (10/9,5)

Final Report 2020
★★½ Watched by Dániel Orosdy 22 Sep 2021
ZÁRÓJELENTÉS - Rossz nézni, ahogy egy ennyire tehetséges (és ennyi idősen sem teljesen fogatlan) művész hazudik, ráadásul önmagának is, pláne a hattyúdalában (nem én kívánom persze, hogy ez legyen az utolsó műve, ő pozicionálta így, kezdve a címválasztással, amire még visszatérek*).
"STEPHANUS-ISTVÁN-STEFÁN-IVÁN-(...) ÁLDOZAT, ÉRTSÉK MÁR MEG!" Értjük, csak nem értünk egyet. Ez így, ebben a formában hamis, bármennyire is értékelhetőek önmagukban a mű egyes részletei (jelenetek, alakítások, pillanatok). A relatíve (de csak relatíve!) magas pontszám ellenére ez egy szomorú (nagyon-nagyon szomorú) kudarc: (10/5,5)
*Visszatérés: biztos, hogy az ügynökmúltja (elhallgatása) miatt viharokat kavaró művésznek szerencsés ZáróJELENTÉSre keresztelnie a filmet, amiben ráadásul foglalkozik is ezzel a témával, méghozzá meglehetősen ellentmondásos (értsd: kimondottan kínos, gáz) módon?... Persze, értjük, orvos a főszereplő, ami abszolút nem véletlen, plusz ez egy hattyúdal stb. stb., de tényleg pont JELENTÉS?? Már a Szembesítés sem volt egészen oké (se a cím, se a film), a Rokonok is vetett fel kérdéseket, de ez ... kész.

The Black Cat 1934
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 16 Sep 2021
A FEKETE MACSKA (1934) - Lugosi játékstílusa felett menthetetlenül eljárt az idő, de ennek akkor is ő volt a királya, elkábítja az embert -- persze Karloff sem rossz, szépen összehozták őket. Magának a filmnek se füle, se farka, Poe-hoz pláne nincs köze, de nagyon szépen összerakták, Ulmer kitett magáért. Extra: magyar beszéd és helyszínek, nem is szerény mennyiségben! A hiteltelenség csúcsa pedig nem is a sztori fő szálához kapcsolódik, hanem a kakastollas csendőrökhöz, de még az ő esetükben sem az a legdurvább, hogy folyékonyan beszélnek angolul (is), hanem hogy a beosztott a tiszt szavába vág(!), aki még csak deresre sem huzatja(!!), hanem inkább elkezd vele kedélyesen kvaterkázni, kvázi vitatkozni(!!!)... Ez még a Meseautó hősnőjét mosolyogva betakaró (mármint ténylegesen, takaróval, nem egy ordas nagy pofon keretében) közrendőréhez képest is kemény. (10/8,5)

Ladyhawke 1985
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 11 Sep 2021
A SÓLYOMASSZONY - "[A]ki megtanult bármiből várat építeni" -- szép nekrológ volt, de azóta is agyalok ezen a váras címen és egyre kevésbé értek egyet vele. Donnert én pont olyan rendezőnek tartom, aki akkor tudott minőségit alkotni, ha jó formában volt ÉS jó anyagból dolgozott, a szar nem lett arany a kezei között (a fordítottjára már inkább akad példa). Itt ez az álomgyári fantasy is: a látvány rendben, a zene már kevésbé, az akciók Hollywood rosszabb hagyományait idézik, és mindez egy háromsoros, mégis 2 órára nyújtott sztori szolgálatában. Nem rossz, oké, de azért nem is "vár". (10/7)

Late Season 1967
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 10 Sep 2021
UTÓSZEZON (újra) - Érteni vélem egyesek indulatait, de nem értek egyet az indulatosokkal. Kisebb hibáktól eltekintve ez egy nagyon erős és emlékezetes mozi, és Fábri sem véletlenül úgy osztotta a szerepeket, ahogy. Amúgy pedig százszor inkább nézem az Utószezont, mint a súlyosan túlértékelt Körhintát, de akár a (számomra*) jóval elviselhetőbb Hannibál tanár úrat is említhetném. (10/9)
* főleg Soós Imre hiánya miatt

Duel 1961
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 10 Sep 2021
PÁRBAJ - A Koncertissimo után bájosan naivnak és némileg elnyújtottnak tűnt, de rossznak azért távolról sem merném mondani (és persze almát hasonlítunk körtéhez, bármennyire is rövid rajzfilm mindkettő). Inkább az lep meg, hogy ennek mintha nagyobb lenne az ázsiója. (10/8)

Concertissimo 1968
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 10 Sep 2021
KONCERTISSIMO - És ezt (meg a némileg hasonló Párbajt) éppen a 9/11 huszadik évfordulóján tudtam megnézni... Na sebaj: egyszerű, de nagyszerű animációs rövidfilm -- 3,5 perc stáblistával, és ma is tökéletesen működik, se több, se kevesebb nem kell belőle. (10/9)

Stuntwoman 1977
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 04 Sep 2021
AZ ÁLLAT (újra) - RIP, Bébel. :( Sok poén-jelenet rosszul öregedett, de ő ennél jóval gyengébb anyagokat is el tudott adni. Welch még hamisítatlan eye candy-nek minősült, Claude Zidi és társai jó formában voltak, a cameók is szimpik... Hibái ellenére kifejezetten jó volt újranézni (az amcsik azért nem véletlenül vágták meg már annak idején is).
BÓNUSZ: az egyik filmbéli rendezőt Claude Chabrol alakítja, akinek Az állatot dirigáló Zidi hosszú évekig közeli munkatársa volt, az ő, mármint Zidi akkori állandó, nemsokára saját útjára lépő asszisztensét pedig úgy hívták: Jean-Jacques Beineix... Bon. (10/8)

Bad Company 2002
★★★ Watched by Dániel Orosdy 03 Sep 2021
ROSSZ TÁRSASÁG - Régi szép idők! Joel Schumacher drága filmeket rendez, Chris Rock nagy sztárnak számít (kb.), Anthony Hopkins akciózik... Kár, hogy Schumacher akár a rossz formában lévő Tony Scott (vagy mondjuk random reklámrendező) is lehetne, Rock nem különösebben vicces, Hopkins pedig néha mintha unná az egészet. Így is korrekt egyestésnek mondanám a "nagyon sablonos" kategóriából, ha a végén nem menne át CIA-toborzófilmbe, szóval emiatt emiatt külön levonok fél pontot: (10/6,5)

The Sadistic Baron Von Klaus 1962
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 29 Aug 2021
THE SADISTIC BARON VON KLAUS - Mintha nem is Franco-filmet látnánk, hanem egy tehetséges Hitchcock-tanítvány, vagy éppen Georges Franju (esetleg Carol Reed) egyik próbálkozását. Klasszikus, elegánsan megoldott, krimibe-thrillerbe hajló móka ez, és nagyon rendben is van, de azért minimum két árulkodó jel akad: a meztelenkedős korbácsolás már nagyon is Franco terepe, ahogy az akkoriban nemzetközi slágerré vált Take Five (The Dave Brubeck Quartet) alig palástolt lenyúlása filmzenének sem idegen a jazz-zenész Jess-től. Akárhogy is, jóféle kis mozi ez. (10/8,5)

Se7en 1995
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 28 Aug 2021
HETEDIK (újra) - Láttam párszor, pár dolog mégis meglepett:
1) ez a film csakis a Szivárványok Városában játszódhat, hiszem minden (nappali, külső) esős jelenetben egyértelműen süt a Nap is, és hát ugye tudjuk, ennek előbb-utóbb mi lesz az eredménye,
2) emlékeztem rá, hogy van benne pár remek karakterszínész (pl. Mark Boone Junior, R. Lee Ermey), de hogy _ennyien_ (McGinley, Roundtree stb.), az valahogy törlődött,
3) meglepetésként ért a kiszámított tempó is: egy másodpercig sem unatkoztam, mégis valahogy pörgősebbnek rémlett a film.
Amúgy meg ma is remek, ez nem változott. (És mekkora húzás volt Blaskó Pétert választani Spacey szinkronhangjának! És mekkorát alakít!!) (10/9)
Ha a 8MM-nek kis híján 9,5-öt adtam, ennek a filmnek alapból járna minimum annyi, de inkább maradok a 9-nél és kompenzációként kap egy szívet. Ami valahol bizarr, de töbnyire Fincher mozija is az, szóval mégsem.

Slasher 2004
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 26 Aug 2021
SLASHER - Nem (al)műfaj, hanem ember: a showman-be oltott kereskedő, aki egy-egy Slasher Sale alkalmával pár napon át drasztikusan csökkenti a használt (és többnyire igen rossz állapotú) kocsik árát, miközben be nem áll a szája. Landis látszólag freak show-t forgat, valójában tökéletesen bemutat egy sajátos karaktert. Remek doksi. (10/9)

Soldier of Fortune 1976
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 24 Aug 2021
A ZSOLDOSKATONA (újra, de először a vágatlan változat) - Pasquale Festa Campanile a szokásos spencerkedésnél némileg tartalmasabb-összetettebb szórakoztatásban utazott, ami jót tett a filmnek, cserébe a fizikai humorral operáló jelenetek nem sikerültek annyira meggyőzőre (az inkább Barboni és Corbucci terepe lehetett). (10/8,5)

Star Wars: The Rise of Skywalker 2019
★★★ Watched by Dániel Orosdy 22 Aug 2021
SKYWALKER KORA - Ritkán értek egyet Akosh-sal, de speciel abban van valami, hogy "nem biztos, hogy jót tesz neked, ha kiszolgálják az ízlésedet". Ez a film már nem is fanservice, hanem buzgó seggnyalás közepette üvöltött bocsánatkérések sorozata; Abrams olyan erővel nyomta a NOSZTALGIA és SZERESS! gombokat, hogy minden egyes ujja beletört. Javít az összképen, hogy mégiscsak nehézsúlyú profik hozták össze, ennek megfelelően nem teljes kudarc, sőt, bizonyos fokig szórakoztató is -- kár, hogy a giccs gyakran még a valós érdemeit is zárójelbe teszi. (10/6,5)

The Magnificent Seven 1960
★★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 21 Aug 2021
A HÉT MESTERLÖVÉSZ (újra, de hosszú idő után) - Nem tudom eldönteni, Horst Buchholz jelenetei azért zavarbaejtőek, mert ő olyan rossz, vagy azért, mert jól játssza a karakterét, aki zavarbaejtően viselkedik. Ez egy kínzó probléma, amit harmincvalahány év után tudtam csak megfogalmazni. A film amúgy zseniális, de ez nem újdonság. (10/9,5)

The Theory of Flight 1998
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 19 Aug 2021
A REPÜLÉS ELMÉLETE - Nagyon bejött, hogy a játékidő nagy részében ez is azok közé a (ritka) dramedy-k közé tartozik, amikben tényleg VAN dráma (tragédia) ÉS komédia is, plusz ezek VALÓBAN elegyednek -- aztán elértünk a végére, ahol már nem tudták kivédeni az alkotók a melodramatikus kliséket. Így sem rossz, sőt: (10/8)

The King of Comedy 1982
★★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 15 Aug 2021
A KOMÉDIA KIRÁLYA (újra) - Ki ijesztőbb, Pupkin vagy Bickle? És melyikük veszélyesebb? A legrémisztőbb ebben a filmben tulajdonképpen az, hogy a bukása is bele volt kódolva: ha érdekelte volna az embereket, nem lennének mélyen igazak a legfőbb állításai, tehát nem lenne remekmű sem, viszont ma egy másik világban élnénk, illetve a mindenkori világ is más lenne. Az emberek, a média (...) persze olyan, amilyen -- és a nézők látványos, de lapos A pénz színére ültek be. A komédia királya vicces, megrázó kis történet, egyben tűpontos jóslat. Hideglelős, nagyon szórakoztató és a mai napig aktuális. (És az itt még statiszta Mary Elizabeth Mastrantonio egy Scorsese-filmmel később már Oscar-jelölést kapott az alakításáért.) (10/9,5)

Batman v Superman: Dawn of Justice 2016
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 14 Aug 2021
BATMAN SUPERMAN ELLEN - Ki hitte volna, hogy egy filmnek jót tesz, ha Christopher Nolan nem nyúl bele a forgatókönyvébe? Na jó, ez egyrészt nem akkora meglepetés, ha jobban belegondolunk, másrészt a remekműtől még mindig messze vagyunk -- mindenesetre nekem ez jobban bejött, mint Az acélember. Ami azért még mindig nem valami nagy szó: (10/7)

La Grande Vadrouille 1966
★★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 13 Aug 2021
EGY KIS KIRUCCANÁS (ezredszerre) - Lemaradt az eleje, 4:3-ra vágták (néhány jelenetben nem is látszottak a színészek!) és felirat sem volt hozzá, mégis rongyosra néztem gyerekként ezt a filmet videón. (Ld. Horgász a pácban: "Vannak művek..." *) Őszintén tisztelem Bikácsy Gergelyt, de ezzel a filmmel és Funes-szel kapcsolatban totálisan téved (btw: egyetlen film sem lesz jobb vagy rosszabb attól, hogy a bemutató idején egy riválisa sokkal sikeresebb a pénztáraknál; igaz ez Star Wars-ra és Sorcererre, igaz Playtime-ra és Kiruccanásra). Belinkelem inkább a Time Out kritikáját, ők ráéreztek a lényegre. (10/9,5)
www.timeout.com/movies/la-grande-vadrouille-1966
*letterboxd.com/daniel_orosdy/film/neither-seen-nor-recognized/

Maigret and the St. Fiacre Case 1959
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 12 Aug 2021
MAIGRET ÉS A SAINT-FIACRE ÜGY - A Columbo-párhuzam itt már nem áll meg és a színészgárda sem annyira impozáns (sehol egy Girardot vagy Ventura), de azért a folytatás alapvetően hozza az előd színvonalát. Hangulatos, szórakoztató, fordulatos, egyszernézősnek simán: (10/8)

The Student 1988
★★★ Watched by Dániel Orosdy 10 Aug 2021
A PÁRIZSI DIÁKLÁNY - A Házibuli-filmeket bizonyos fokig bírom, de amit az alkotói itt összehoztak, elég sovány: a feldobott témák kifejtéséhez 2,5 óra is kevés lenne, miközben ebben a formában távolról sem érnek annyit, ahogy a cselekményt is álproblémák és -konfliktusok alkotják, ráadásul a szereplők aforizmákban és kimondott tanulságokban beszélnek, amit -- természetesen! -- egy Moliere-elemzés koronáz meg (igen, kb. bevallottan "Erről szólt a filmem és ezt akartam mondani vele"-jelleggel). Többnyire azért nézhető, ami leginkább Marceau érdeme. (10/6 - od)

The Insult 2017
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 08 Aug 2021
A SÉRTÉS - Egyszerű, de izgalmas és egyetemes koncepciót-problémát bont ki, remekül működik is kb. 1,5 órán keresztül, akkor viszont mintha eltűnne a fókusz (és az "egyetemesség"), nehez(ebb)en követhetővé válnak az események, a végét már nem is értettem egészen. Van ereje, tagadhatatlan, kár, hogy a vége felé valami félrement. (10/8,5)

Maigret Sets a Trap 1958
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 06 Aug 2021
MAIGRET CSAPDÁT ÁLLÍT - Jó lenne tudni, vajon annak idején is Columbo-epizódként működtek-e ezek a filmek, vagy a nézők tényleg homályban voltak a tettes kilétét és motivációit illetően. De az egyszerűség (a maga idejében Simenon sztorija jóval mélyebbnek és hitelesebbnek tűnhetett) néha egyben letisztultság is -- ezért is öregedett jobban Girardot (itt minimalista) játéka a nagy sztár (és néha igencsak modoros) Gabin-énél, ahogy Dellanoy rendezésén is nehéz kivetnivalót találni. Nem nagy cucc ez, viszont ma is működik. Mókás: az ilyen filmeket elszántan gyűlölő (ld. "minőség hagyománya", "a papa mozija") kritikusok, egyben leendő -- és többnyire általam is kedvelt -- újhullámos rendezősztárok műveinek egy részéről ma már nem lehet ugyanezt elmondani. (10/8)

The Color of Money 1986
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 06 Aug 2021
A PÉNZ SZÍNE - Scorsese a szart is kirendezte Price néha izgalmas, összességében mégis kicsit sótlan és céltalan forgatókönyvéből (mintha azért lenne a film részben road movie, mert jobb nem jutott eszébe, így legalább minden mozgalmasnak tűnik), remekel Ballhaus és Schoonmaker is. Hogy Newman éppen ezért a szerepért kapott Oscart? Belefér, jól nyomta, bár volt már jobb is. Cruise alakítása már meglepőbb, de egyrészt Scorsese rendszeresen csodát tesz a színészeivel, másrészt ez a nagyképű, ellenszenves kis tahó pont az a szerep, amelyikkel Cruise akaratlanul is azonosul és a jobbik formáját hozza (úgy vagyok én ezzel, mint Miss Anne Elk: van egy elméletem...). Szóval jó ez, jó ez, még a zenéje is, de abból az időszakból A komédia királya vagy a Lidérces órák köröket ver rá.(10/8 - od)

Midnight Special 2016
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 31 Jul 2021
ÉJFÉLI LÁTOMÁS - Így kell megtudnom, hogy az amcsik remake-elték a Seriff az égbőlt, ráadásul vérkomoly drámaként!? Komolyra fordítva: a Harmadik típusú találkozások a közös ős, a másik ihlető pedig a Heaven's Gate szekta botránya lehetett ("Mi van, ha igazuk volt?"), de a Nichols által emlegetett Carpenter hatása is érezhető. Kár, hogy az előzmények jóval izgalmasabbak, mint Nichols verziója (talán a hasonlóan erőtlen, félig-meddig sikerült Csillagember kivételével), ami jól indul ugyan, de igazán meggyőző sosem lesz. Kár, a szektás vonal önmagában elvitt volna egy (jobban kitalált) filmet. (10/7 - od)

No Sudden Move 2021
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 30 Jul 2021
NO SUDDEN MOVE - Minőségi neo-noir, Soderbergh minden szempontból és minőségben (operatőr, vágó stb.) remek munkát végzett, ahogy a színészek sem vallottak szégyent (sőt), de a valódi hős mégiscsak az író, Ed Solomon, aki a nagy előzményekhez (Kínai negyed, A döntés éjszakája stb.) méltón összetett sztorit egész követhetően meséli el, pedig a szereplőből-fordulatból éppen nincs hiány. (10/8,5)
Bővebben: filmvilag.blog.hu/2021/08/05/megneztuk_a_30_eves_holtpontot_es_nicolas_cage_disznosagat

Pig 2021
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 29 Jul 2021
PIG (2021) - Mintha valaki a John Wick motívumait akarta volna kiforgatni önmagukból, halk drámává alakítva az akció-orgiát. Hála a színészeknek (főleg persze Cage-nek) és az erős rendezésnek, a szkript hiányosságai felett könnyű elsiklani. (10/8)
Bővebben: filmvilag.blog.hu/2021/08/05/megneztuk_a_30_eves_holtpontot_es_nicolas_cage_disznosagat

Speaking of the Devil 1991
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 28 Jul 2021
FÉL LÁBBAL A PARADICSOMBAN (újra) - Bud és Clucher-Barboni még nem rozsdásodtak be, amikor ezt a filmet készítették -- de azért a fénykorukon már túl voltak. A tempó sajnos nem az igazi (lassan indulnak be a dolgok), poénból is lehetne több, a végeredmény ezzel együtt kifejezetten szerethető. Azt azért nehezemre esik elhinni, hogy Lhermitte szerepét eredetileg Hillnek szánták, cserébe nem is igazán jó benne (néha vicces, sokszor irritáló), szemben Alttal, aki meglepően jól hozza a maga figuráját (igaz, sokat nem követel tőle a szkript). (10/8)

Excalibur 1981
★★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 24 Jul 2021
EXCALIBUR (újra) - Bizonyos filmeket könnyebb tisztelni, méltányolni, mint ténylegesen szeretni. Ez a film számomra ilyen. Látom a (sok)tucatnyi tehetséges ember megfeszített munkáját és gondolkodás nélkül földig hajolok előtte. Az a kis plusz viszont hiányzik, és így a (kisszámú) hibák is jobban látszanak. Ez Boorman egyik legjobbja, mégsem sorolnám a kedvenc Boorman-filmjeim között az élbolyba. (10/9)

Code of Silence 1985
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 23 Jul 2021
A CSEND KÓDJA - Kár, hogy ez a sztori végül Norris kezébe és nem egy profi script doctor íróasztalára kerül. Több lett volna benne, mint amit Chuck ki tudott/akart hozni belőle. Viszont akad benne pár remek színész is és jó látni, hogy Andy Davis már akkor is nagy A francia kapcsolat-rajongó volt. (10/7)

Point Break 1991
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 22 Jul 2021
HOLTPONT (újra) - Több homoerotikára emlékeztem, de ez talán engem minősít. Viszont ennek a filmnek még az sem árt igazán, hogy színészi játékot érdemben csak mellékszereplőktől láthatunk (Busey és McGinley a szokásosnál is intenzívebbnek tűnnek, annyi faarcúval vannak körbevéve), plusz a korabeli hollywoodi átlagnál is hihetetlenebb a sztori (ami nem csekély teljesítmény). Akinek köszönhető, hogy mégis kedveljük ezt a filmet: Kathryn Bigelow. Csaknem egy személyben. (10/8,5)
Bővebben:
filmvilag.blog.hu/2021/08/05/megneztuk_a_30_eves_holtpontot_es_nicolas_cage_disznosagat

Willow 1988
★★★½ Watched by Dániel Orosdy 21 Jul 2021
WILLOW - Tolkien-light, pontosabban Star Wars-izált generikus fantasy (még pontosabban Rejtett erődbe oltott mese-mese-meskete erős Csillagok háborúja felhangokkal, de itt meg is állok). Ami jó benne: spec. effektusok, egyes színészek, és hogy ZAJLIK. A többit inkább hagyjuk. (10/7)

Twisted Tale: The Unmaking of Spookies 2019
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 20 Jul 2021
TWISTED TALE: THE UNMAKING OF SPOOKIES - Az egyik legelcseszettebb horrorfilm minden szinten elbaltázott forgatásának története -- ami jóval élvezetesebb a műnél, amiről szól...(!) Ha egyszer majd(?) nagyon elrontok valamit, ezek az arcok csináljanak dokumentumfilmet a művemről. (10/9)

Nobody 2021
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 17 Jul 2021
SENKI (2021) - Inkább ne szólj Saul-nak! A John Wick-filmek tempója mintha eggyel jobb lenne (talán több és hosszabb akciójelenet[ek]re számítottam), de amúgy nehéz belekötni. Egy percig sem hihető (kivéve a blokkolós mindennapok montázsát), cserébe igencsak szórakoztató. (10/8,5)

Guernica 1978
★★★★½ Watched by Dániel Orosdy 15 Jul 2021
GUERNICA (1978) - Ez még nem a Balkán Fellinijének filmje, inkább a cseh remekekre emlékeztet (nem csoda, FAMU-vizsgafilmnek készült). Az egyszerű ezúttal nagyszerű is, a fiatal Emir (még) nem bonyolította agyon a témát, viszont amit letett az asztalra, ma is hatásos és erőteljes. (10/9)

BÚÉK 2018
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 11 Jul 2021
B.Ú.É.K. aka BÚÉK (2018) - Vajon ez a film megvalósítja a homoszexualitás népszerűsítését? Mindenesetre abból a szempontból izgalmas darab, hogy sokkal elgondolkodtatóbb annál, mint amennyire jó. Nem mintha rossz lenne (sőt), csak hát ez az "elgondolkodtatóság" valahogy leválik a filmtől, ami így egy jó kis dramedy, nem több. (Fura jelenség, még nem nagyon tapasztaltam ilyet.) (10/8)

The Kid 2000
★★½ Watched by Dániel Orosdy 10 Jul 2021
BRUCE WILLIS: A KÖLYÖK - Az eredeti cím szerint ez a film nem Bruce, hanem a Disney lelkén szárad -- és ezzel nehéz is lenne vitatkozni. A komikus Willis még csak-csak megküzdene az anyaggal, de a drámai Willis kevésnek bizonyul, és ez (elsősorban) nem az ő hibája: ami rossz Miki Egér gyáráról eszünkbe jut, benne van a filmben (a gagyi betétdalok csak azért nem, mert nem musical). És én a Meg egészséges öniróniája miatt már kezdtem felengedni Turteltaub irányába...! (10/5,5)

Bad Poems 2018
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 10 Jul 2021
ROSSZ VERSEK - Minden tiszteletem a művészé (van miért tisztelni), de ezt a filmet vagy túl rövid, vagy túl hosszú ideig hagyta a sütőben. Messze nem kudarc, de a VAN valahogy jobban működött, jobban összeállt. (Értem én, hogy nem egy bizonyos sztorit akar elmesélni a rendező, inkább egy hangulat, érzés, ilyesmi érdekli, de akkor azt a jelek szerint ezúttal nem sikerült tökéletesen elkapnia. Legalábbis nem olyan jól, hogy a más esetben kézlegyintéssel letudható hiányosságok itt ne legyenek feltűnőek.) (10/8)

The Sucker 1965
★★★★ Rewatched by Dániel Orosdy 07 Jul 2021
AZ ÜGYEFOGYOTT (újra) - Emlékszem, elsőre kicsit kiakasztott ez a film, ugyanis gyerekként nehezemre esett elfogadni, hogy A Csendőr itt gonosztevő, ráadásul átejti és kihasználja a kedves Bourvilt. Az efféle aggályok már elmúltak, Az ügyefogyott pedig ma is remekül működik, sőt (nyári néznivalónak pláne ideális, jó értelemben véve "limonádé"), még ha el is marad az Egy kis kiruccanás nagyszerűségétől. (10/8,5)

St. Ives 1976
★★★★ Watched by Dániel Orosdy 04 Jul 2021
A TÍZEZER DOLLÁROS MEGBÍZÁS - Kacskaringós cselekményű, de laza szövésű, (ön)iróniától sem mentes neo-noir? Bronson sose került ennyire közel A nagy Lebowskihoz (ami valahogy folyton eszembe jutott erről a filmről), az biztos. Jópofa cucc a maga módján, az is biztos. És ne mulasszatok el utánanézni annak, mit mondott Ingmar Bergman -- állítólag -- e film apropóján Chuckról! (10/8)

Man of Steel 2013
★★★ Watched by Dániel Orosdy 03 Jul 2021
AZ ACÉLEMBER - Nézzek képregényfilmet, persze-persze. Nézek is! DE MINEK??? Tudom, ez nem Marvel, annyira letaglózónak azért mégsem érzem a különbséget. Szegény Donner (RIP!) jó kis mozi(ka)t hozott össze Clark Kentről annak idején, de még az(oka)t sincs sok kedvem újranézni -- kezdem sejteni, miért. Nyilván bennem van a hiba, más magyarázat nincs, nem lehet(?). (10/6)

The House of the Spirits 1993
★★★½ Rewatched by Dániel Orosdy 02 Jul 2021
A KÍSÉRTETHÁZ (újra, de először a vágatlan verzió) - Hol van Sydney Pollack, amikor szükség lenne rá? (Nem igazán spoiler: egy sokkal jobb filmen dolgozott.) És egy operatőr, aki nem csak a fényt, hanem a sötéT is tudja használni? (Éjszaka van, tehát minden kék fényben úszik -- világos.) Amúgy ez egy néhol giccsbe hajló, részben félrecastingolt (főleg Streepre gondolok), de összességében nem érdek- és érdemtelen eposz a közelmúlt Latin-Amerikájáról. Több is lett volna benne -- már ott is marad. (10/7)

Battle at Big Rock 2019
★★★ Watched by Dániel Orosdy 01 Jul 2021
JURASSIC WORLD: BATTLE AT BIG ROCK - Kifejezetten rejtélyes rövidfilm, bár némileg illúzióromboló, hogy ez a rejtély kizárólag abban a megválaszolhatatlan kérdésben merül ki, miszerint "Erre mégis mi szükség volt??" Egyszer meg lehet nézni, de 8 perc is sok rá. (10/6)

Szólj hozzá!

Címkék: filmnapló 2021 2. etap


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr8316824096

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása