Az olasz filmesek ugye nem lopnak...
Pláne nem egymástól...
És ha két ember biztosan nem nézte ihletőforrásnak a másik művét, hát azok egészen egyértelműen Lucio Fulci és Dario Argento...
...
...
...
Bocs, eddig bírtam.
Szóval hőseink mondtak mindenféléket, de a tények (na jó, legyünk megengedőbbek: a látszatok) makacs dolgok.
Következzék két makacs jelenet gifesített* összehasonlítása -- ezek kapcsolatáról röviden a Fulci & Romero kötetben is megemlékeztem.
Boncasztalunkon tehát:
- az A Lizard in a Woman's Skin (alias Egy gyík a nő bőrében, 1971), melyről tudhatjuk, hogy Dario Argento nem látta, hiszen Luigi Cozzi határozott állítása szerint ő tudatosan nem nézte a(z első, kvázi műfajteremtő) sikerfilmje (Kristálytollú madár, 1970) "másolatait"**;
- a Suspiria (alias Sóhajok, 1977), melyről ugyancsak tudhatjuk, hogy Lucio Fulci nem látta -- hiszen ő maga mondta!*** És ő nyilván mindig igazat mondott. A nagy mesélők már csak ilyenek.
* A gifek (természetesen?) nem fedik 100%-osan a vonatkozó jeleneteket, illetve azok egyes részeit, de éppen csak annyit játszottam a screenshotok kiválasztásával, hogy tényleg egyértelműen átjöjjön a lényeg. Amúgy is az az elvem, hogy a gif nem pótolja a jeleneT, a jelenet pedig a filmet, tehát tessék megnézni ezeket az alkotásokat bátran, mesterművekről beszélünk!
** A kvázi műfajteremtés és a másolatnak bélyegz(őd)és erősen véleményes, hogy finom legyek, miután a giallónak becézett olasz thrillert nem Argento találta fel, "csak" ő tökéletesítette és tette nagyon népszerűvé (mondhatni divatossá), ráadásul Fulci már az ő elsőfilmje előtt is jegyzett egy fontos alkotást, amit ehhez a(z al)műfajhoz sorolhatunk (One on top of the Other, 1969). Bővebben a könyvben.
*** Ennek sorozatunk következő epizódjában lesz jelentősége.
Fulci filmjében a hősnő egy késes gonosztevő elől menekül lépcsőkön, folyosókon, mindenféle nyílásokon keresztül...
...hasonlóan Argento filmjéhez, csakhogy ott a (majdnem) láthatatlan gonosztevő borotvát használ.
Fulci filmjében aztán egy üres, raktárszerű szobába menekül a hősnő a rigliszerű zárat baszkuráló killer elől...
...akárcsak Fulci filmjében.
Fulci filmjében a hősnő nem várt akadállyal szembesül egy támadó denevércsapat képében (innen kivágtam), majd felfedezi a menekülés útját: egymásra pakolt bőröndökön el lehet érni egy nyílást, amit a plafon közelében rejtett el a leleményes építész!...
...hasonlóan Argento filmjéhez. (Ez a bőröndösdi még a többi körülménynél is árulkodóbb, mondhatni tuti lebukás.)
Fulci filmjében a gonosztevő végül bejut az ajtón és megsebzi a hősnőt...
...hasonlóan Argento filmjéhez, melyben a szerencsétlen nimfa egy szögesdróttal teli szobába zuhan (azaz nem várt akadállyal szembesül, amit innen jórészt kivágtam), hogy ott még el is kapja az a mocsadék killer.
Bármennyi különbség is akad a két jelenet között (eleve Fulci hősnője, a kiváló Florinda Bolkan megússza a kalandot), a hasonlóság meglehetősen... makacs. Ennél már csak a foltok makacsabbak a mosóporreklámokban, nem?
A következő rész tartalmából:
Fulci visszavág!!!
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.