A boldogság titka:

konyv_banner.jpg

Friss topikok

Szuterén

Filmnapló Könyvnapló Levéltár

Címkék

#metoo (1) 1. etap (6) 1001 könyv (1) 1956 (1) 2. etap (6) 2009 (1) 2010 (1) 2011 (1) 2012 (1) 2013 (1) 2014 (1) 2015 (1) 2016 (1) 2017 (1) 2018 (2) 2019 (2) 2020 (2) 2021 (2) 2022 (2) 2023 (2) 303 regény (1) A. J. Quinnell (1) Aczél György (1) Agatha Christie (1) Agave (1) Ágoston Béla (1) Agyad helyére is épült valami (4) AHmagazin (1) Alain Dalain (2) Alanis Morrissette (1) Alan Dean Foster (1) Alan Moore (1) Albatrosz (15) Albert Finney (1) Alekszej Tolsztoj (1) Alexandre Dumas (1) Alex Proyas (1) Alfred Hitchcock (8) Alien (2) Aliens (3) Alistair Maclean (1) Almási Enikő (1) Alois Brummer (1) alt rock (1) Andre De Toth (1) Angst (1) Annas Mutter (1) Anthony Kiedis (1) antológia (2) Antonine Saint-John (1) Apakommandó (1) apaságom (3) Arábiai Lawrence (1) Arab Lőrinc (1) Arik Marshall (1) Arnold (1) Ártatlan (1) Ártatlanságra ítélve (2) Artaud (1) Arthur Hailey (1) Arthur Herzog (2) Arthur Penn (1) Ash (25) Asheton (1) Asterix (1) Azonnali (2) Az ajtó (1) A budapesti kém (1) A Dolog (1) A dolog/valami/lény (1) A félelem ára (1) A francia kapcsolat (1) A horror mesterei (44) A képregény felfedezése (1) A Keresztapa II. (1) A modern horror mesterei (44) A panamai szabó (1) A profi (2) A pusztító (1) A smaragd románca (1) A tetovált lány (1) Bagi Iván (1) Bagoly nappal (1) Balázsék (1) Bandits OST (1) Barsi Ödön (1) Bartini (2) Batman (Sötét Lovag) (1) Bear Grylls (1) Bélabátyó (1) Belmondo (2) Benedek Eszter (1) Beregi Tamás (1) Bereményi Géza (1) besúgók (2) besült töltény (1) beszarás (9) Bill Lancaster (1) Black Aether (1) Black Keys (1) Blatty (1) Blood Sugar Sex Magik (1) Blues Brothers (1) Bokor László (1) bölcsészettudomány (1) Boncz Géza (1) bookazine (1) borító (47) Börtönkönyv (1) Borzongás (M. Fango) (1) Bosszúvágy 3 (1) Breaking Bad (1) Break Loose (1) Brezsnyev (1) Brian G. Hutton (1) Bridget Fonda (1) Bruce Campbell (1) Bryan Lee OMalley (2) Bubik István (1) búcsú (2) Budapest Noir (3) Buda Márton (1) Bud Spencer (9) Bujtor István (2) Bukowski (1) Bulgakov (1) bulvár (1) Bűnös Budapest (2) Burt Reynolds (1) Californication (1) Cápa (1) Carol Reed (1) Catherine Deneuve (1) Chandler (9) Charlaine Harris (1) Charles Bronson (1) Charles J. Shields (1) Charles Willeford (1) Chavez (5) Chloë Grace Moretz (1) Christopher Lambert (1) Christopher Nolan (1) Cimino (1) CineGore (1) cinkelés (2) City Slang (1) Claudia Cardinale (1) Clint Eastwood (3) Clouzot (1) Coelho (egyszeri tag) (1) Colorstar (1) Cooper (1) Coppola (2) Cormac McCarthy (2) Creed (1) csak óvatosan (5) Cséka György (1) Cserna-Szabó András (5) Csirkejáték (1) Csízy László (1) Csordás (1) Curtis (1) Dám László (1) Dan Brown (1) Dan Simmons (1) Dario Argento (7) Dashiell Hammett (4) Dave Navarro (1) David Foster Wallace (1) David Grann (1) David Lynch (2) David McKean (1) David Morrell (1) Dead River #1 (1) Debbie Harry (1) Déjá vu (2) Deliria (4) Dénes Dönci József (1) Dennis Lehane (2) Detroit Rock (1) De Palma (4) Dickens (1) Donald E. Westlake (1) Douglas Adams (1) dr. Erdős Péter (1) dr. Gyarmati Mária (1) Dr. Kellermayer Miklós (1) Dragomán (1) Drive Angry (1) Drognapló (2) Duff (1) Dühöngő bika (1) Dustin Hoffman (1) Eagles (1) Eddie Campbell (1) Édeskevés (1) Edgar Allan Poe (2) Edward Bunker (1) Ed McBain (1) Eerie (1) Egyenleg (1) Egy családregény vége (1) Eleven testek (1) Elfújta a szél (1) Ellis (1) Ellroy (6) Elmore Leonard (3) elsőrészség (1) emlékezzünk (28) emlékkönyv (3) Encyclopedia Idiotica (1) én kérek elnézést (23) érdekesség (102) Erdős Virág (1) Eric van Lustbader (1) érzelmes (1) esetleg Tom Berenger (1) Esterházy (4) exploitation (3) Fábry Sándor (1) Fanny Ardant (1) Fantasztikus történetek (1) fan art (1) farkasok (1) Farkasokkal táncoló (1) Fazekas Attila (1) Fellini (1) Feltétlen emberek (1) felvilágosítás (1) fénykép (1) Fiáth Tita (1) filmes könyv (29) filmkönyv (69) filmnapló (33) Filmtett (1) Filmvilág (6) Fincher (1) Flea (1) Foglaltház (1) Forgács Nóra Kinga (1) Forrest Gump (1) Francois Truffaut (2) Frankenstein (film) (1) Frank Miller (4) Frank Pierson (1) Franz Marischka (1) Friedkin (6) frivol! (1) Fuchs Richard (1) Fulci & Romero (45) fumetti (1) funk (1) Gaál (1) Ganxta Zolee és a Kartel (1) Garaczi László (1) gasztro (12) Gauland Ágnes (1) gáz (6) Gazda Albert (2) Georges Ohnet (1) George A. Romero (44) George Lucas (1) Gerner Andris (2) Gesztesi (1) Gesztesi Károly (1) Giger (1) Giuseppe Colizzi (1) Göndöcs (1) Gonosz halott[ak] (1) Goscinny (1) Graham Greene (1) Graham Shelby (1) Greg Prato (1) Grimmoire (1) grunge (1) Gudrun Landgrebe (1) Guillermo del Toro (1) Gunter Otto (1) Gun Club (1) Gyémántmosók (1) Gyilkos Bob (1) Gyilkos túra (1) Győrffy Miklós (1) Háborgó mélység (1) Hadnagy László (1) Hahner Péter (2) Hahota (1) Halálcsillag-felépítés helyett sznobizmus-leépítést! (1) Halál [Sandman] (1) Halassy Andrea (1) Halott ügyek (25) Hanula Zsolt (2) hard rock (1) Harold Robbins (1) Háromezer kilométer spagetti (1) Harrison Ford (1) Harsányi Gábor (1) Hasfelmetsző Jack (2) hasznos (3) hátnemtom (29) Haui József (1) Havannai emberünk (1) Havas Henrik (3) Heather Graham (író) (1) Hellboy (1) Herczog Margit (1) Herkules (1) Hofi (1) horror (4) House of Freudstein (1) Hubai Gergely (1) Huber Zoltán (2) Hugo Pratt (1) Hulk (1) humor (2) Hüsker Dü (1) HVG (2) Iain M. Banks (1) Iggy Pop (1) Indiana Jones (2) indiánok (1) infantilizmus (3) Ingmar Bergman (2) Inkei Bence (2) interjú (18) IPM (1) Ira Levin (1) irodalom (1) Isaac Marion (1) Jackie Orszaczky (1) Jack Clayton (1) Jack Ketchum (1) James Bond (2) JAMES Follett (1) James Hadley Chase (1) Jancsó (1) Jeanne-Marie Joel (1) Jean Girault (1) Jeffrey Lee Pierce (1) Jeff Bridges (1) Jeff Goldblum (1) Jerry Pournelle (1) Jesse Tobias (1) Jim Thompson (2) John Boorman (2) John Carpenter (2) John Cleese (1) John Douglas - Mark Olshaker (2) John le Carré (5) John Schlesinger (1) Jókai Mór (1) Jonas Jonasson (1) József Attila (1) Jo Nesbø (1) Jurassic World (1) kabaré (1) Kacsa Magazin (1) Kádár (1) Kálmán Olga (1) Kal Pintér Mihály (1) kamu (8) karácsonyi ajándék (1) Karinthy Cini (4) Kárpáti György (4) Kathleen Turner (1) Kázmér és Huba (1) kékharisnya (3) Kelemen Anna (1) Kelly hősei (1) kémek (1) Kenneth Branagh (1) képmelléklet (1) képregény (13) Kispál és a Borz (2) Kiss Tibor (1) Kistangó (2) Kiszel Tünde (1) Kis nagy ember (1) Kitolás (1) Ki ez az őrült (1) Klaus Kinski (2) Kockás (3) Kolozsi László (4) költészet (7) költészet napja (1) Komlós Attila (1) Konami (1) Kondor Vilmos (4) Könyvbemutató (3) KönyvKlub (1) Könyvklub / Saxum (1) könyvnapló (154) könyvnapló szpesöl (15) könyvrészlet (1) korai zsenge (3) közbevetés (1) Kránicz Bence (1) Kristóf Attila (1) kritizálnak (29) kritizálok (171) Krzysztof Varga (1) Kubiszyn (2) kudarc (1) Különben dühbe jövünk (2) Kultúrfitnesz (1) Kuroszava (1) Labirintus-akció (1) Lars von Trier (1) Laurell K. Hamilton (1) Laurence Olivier (1) Lawrence Block (1) Lawrence Sanders (1) Leone (4) Leslie L. Lőrincz (1) Les Claypool (1) Lévai Balázs (1) levéltár (7) líra (1) Litera (1) LOST (1) Louis de Funes (2) Lou Ferrigno (1) Lovasi András (2) Lovecraft (2) Lucio Fulci (46) Ludditák (1) Luis Buñuel (1) Luky Luke (2) Mack Maloney (1) Magócs Dávid (2) Magvető (14) MAHASZ (1) Maigret (2) Marabu (1) Maraton életre-halálra (1) Marc Mazza (1) Markos-Nádas (2) Mark Lanegan (1) Mark Strong (1) Marton László (1) Mary Shelley (1) Másfél (1) MC5 (1) mély igazságok (3) Mel Brooks (1) memoár (1) Merényi Dániel (18) mesterséges intelligencia (1) Mészárszékhy (7) Metró (1) Michael Caine (1) Michael Crosby (1) Michael Douglas (1) Michael Mansfield (1) Michael Nyqvist (1) Michael Winner (1) Michele Lupo (1) Micsinay (1) Mike Mignola (1) Modesty Blaise (1) Moldova György (2) Monty Python (7) Morris (1) Morrissey (1) Mortal Kombat (1) Mother Tongue (1) Mozgó cél (1) Mozgó Világ (1) MR2 (1) Murnau (1) Mutatom! (56) Nádas Péter (2) Nagy Feró (1) Nagy Gergely (1) Nagy Károly (1) Naomi Novik (1) Naomi Toth (1) nehéz ügy (1) Neil Gaiman (8) nekrológ (2) nembulvár (5) Nemere István (3) Nemes András (3) nemzeti összefogás (1) nem kérek elnézést (4) Névtelen vár (1) Nick Cave (2) Nick Hornby (1) Nicolas Cage (1) Nikita / A bérgyilkosnő (1) nindzsák (1) Nirvana (2) Noah Hawley (1) NoMeansNo (1) Nosferatu (2) nosztalgia (1) novella (1) Nyáry Krisztián (1) nyelvújítás (1) Nyereményjáték! (1) Nyikolaj Leonov (1) Nyirő József (2) Nyolc évszak (1) OD (254) Omar Sharif (1) One Hot Minute (1) Orca (1) Orosdyék (2) Orson Welles (1) Ottlik (1) Ozzy (1) Őz Zsolt (31) Palahniuk (2) Pálfi György (1) Paola Morra (1) Párkocka (1) Pasolini (1) Paul Newman (1) Paul Schrader (1) Paul Verhoeven (3) Peckinpah (1) Pécs (2) Pécsi Hírhatár (1) Pelevin (1) Péntek 13 (1) Peter Boxall (1) Peter Sellers (1) Peti Ida és Picuri (1) Philip K. Dick (1) Philip Marlowe (1) Pintér Bence (3) Pintér Máté (1) Plá (1) plakát (3) Please Kill Me (1) Podmaniczky Szilárd (1) pógár (1) Polanski (2) politika (2) Pongrácz Máté (1) pop (1) popmenedzserek (1) pornó (5) Primus (3) Prizma (2) proto-punk (1) Psycho (1) publicisztika (4) PUF (1) punk (5) QT (1) Quigley Down Under (A Winchester mestere) (1) Quimby (1) Ragyogás (1) Rambo (1) Raymond Tatton (1) Ray Bradbury (1) Ready Player One (1) Red Hot Chili Peppers (1) regényváltozat (1) Rejtő Jenő (3) rendelés (2) Rendőrbűnök (1) Renny Harlin (1) retró (1) Richard Kelly (1) Richard Laymon (4) Ridley Scott (1) Robert Bloch (1) Robert Destanques (1) Robert De Niro (3) Robert Enrico (1) Robert Rodriguez (1) Robert Wise (1) Robin Williams (1) Roboraptor (1) rock (3) Roger Corman (1) Roger Zelazny (1) Római egyes (1) Ross Macdonald (4) Rubin Szilárd (3) Rusznyák Csaba (1) Rutger Hauer (1) Sam Raimi (1) Sandman (5) Schreiber András (38) sci-fi (2) Scooter (1) Scorsese (4) scorsesefan (1) Scott Glenn (1) Scott McCloud (1) Scott Pilgrim (2) Scott Turow (2) segédanyag (24) segítség (1) Serényi-Sárközi (1) Seres László (1) Sidney Lumet (2) Simpsons (1) Sin City (3) Sly (1) Sodrásban (1) Sokkmagazin (2) Sokk Magazin (3) Sonic (1) sör (1) sorozatok (1) Spiegelmann Laura (1) Spielberg (3) SPOILER!!! (1) stáblisták (2) Stanley Kubrick (1) Star Wars (2) STB (1) steampunk (1) Steno (1) Stephen Rebello (1) Stevenson (1) Stieg Larsson (1) Stooges (1) Stuart Woods (1) Susanna Clarke (1) Sylvester Stallone (1) Szabó Magda (1) Szabó Tamás (1) Szalai Kornélia (1) szánalmas (3) Szegvári Katalin (1) szégyen (1) Szepesi Nikolett (1) szerény megjegyzések a hullazsákból (1) szexkomédia (2) Sziámi (2) Sziget (1) Szily László (2) Szíved a helyén (1) Szíved mélyén szépül még a saját szobrod (1) Szőcs Petra (1) szolgálati közlemény (1) Szomszédok (2) Szőnyei Tamás (2) szünet (1) Tankcsapda (1) Tarantino (3) Taxidermia (1) telefonkönyv (1) tenisz (1) Terence Hill (10) Terminator (1) Terry Gilliam (1) tévé (2) TGM (3) The Believer (1) Thomas Block (1) Thomas Harris (2) Tilos Rádió (2) Tippi Hedren (1) Titkos írás (1) Tölgyes László (1) Tom Felleghy (1) Tom Selleck (1) Tom Waits (1) Toroczkay András (2) történelem (2) Tóta (2) Túlvilág (1) Turulpörkölt (1) Twain (1) Twin Peaks (1) tyúk vagy tojás? (1) Uderzo (1) Uj Péter (2) Umberto Lenzi (1) Univ Pécs (2) Unrated (4) Vadlibák 2. (1) Valaki odafönt [szeret engem] (1) Vámos (1) Van Damme (1) Varga Dénes (1) Vass Virág (1) Vavyan Fable (2) Veiszer Alinda (2) Verebes István (1) verespalne (1) Vidámpark (1) Volt egyszer egy Amerika (2) Vonnegut (3) Wakond (10) Wanted (27) Wass Albert (1) Watchmen (2) Werner Herzog (2) western (1) William Goldman (2) William Hjortsberg (1) Wilpert Imre (1) Winona Ryder (1) Woody Allen (1) You gotta be fucking kidding (7) You Oughta Know (1) Yul Brynner (1) Zappa (1) Záróra (1) Závada (1) zene füleimnek (7) Zórád Ernő (2) Címkefelhő

2012.09.26. 10:51 Orosdy Dániel

Kubiszyn Viktor: Drognapló (Könyvnapló #1)

Bár a nagymamám szerint detektívregény-író volnék, most jól bebizonyítom, hogy fogalmam sincs a krimiről, és rögtön a nagy mű elején leleplezem a gyilkost, aki természetesen a kertész. Ami ebben az összefüggésben azt jelenti, hogy Kubiszyn Viktor Drognapló című kötete jó könyv, ajánlom mindenkinek, akit érdekel a téma, mert ha beszerzi, egy olvasmányos, érdekes és értékes szöveggel bővül a könyvtára. Azt nem állítanám, hogy tökéletes, korszakos jelentőségű műről van szó, de az amúgy is ritka madár, különösen az elsőkönyvesek kalitkájában. (Ezzel persze kicsit tökönrúgtam magam is ornitológiailag, de sebaj, és a képzavar még mindig ér. Mellesleg Kubiszyn félig-meddig jogosan tiltakozhat az elsőkönyves jelző ellen, hiszen jelent már meg korábban kötete, igaz, nem szépirodalmi jellegű: ez a Filmflesskönyv című gyűjtemény, melyhez sajnos még nem volt szerencsém, bár van rá esély, hogy a benne szereplő írások nagy részét már olvastam a Filmvilágban annak idején.)

A lényeg tehát fent olvasható, irány könyvesbolt! Alább olyan marginális jellegű kérdésekbe megyek bele bővebben, hogy nekem személy szerint mi volt a gondom a Drognaplóval, mi nehezítette meg (némileg) a befogadását. Könyvkritikának ezt nem szívesen nevezném, de ha korrekt bírálat írására szánnám magam, ezekre is kitérnék.



„Nem tudom, mikor kezdődött tesó, hidd el, nem tudom.” – Ez a könyv első mondata egy rövid bevezető (mottó? ajánló?) után, a Villanások című fejezet legelején. Alapvetően jó kezdőmondat, egy dolog kifejezetten tetszik benne, egy másik viszont kifejezetten nem. Előbbi a nyelvtani szabályok minden bizonnyal tudatos áthágása: elvileg a „tesó” elé kéne egy vessző, de a szerző erről nem vesz tudomást, ahogy más helyeken sem ragaszkodik szigorúan az akadémiai szabályokhoz, és ez egy szépirodalmi szöveg esetén így van jól; ha a szöveg ritmusa úgy kívánja meg, dobjuk ki nyugodtan azokat a vesszőket, vagy írjunk „hagggyuk”-ot. (Egyes kritikusok a „hibákat” szóvá is tették, szerintem nincs igazuk. A látszólagos pongyolaság valójában illik a szöveghez, majdnem végig következetes az elírások használata, és csak a legritkább esetben öncélú. [A zárójel zárójelében jegyzem meg, nehéz sors a miénk, egy kritikában az én tudatosan elejtett szóismétléseimet is hibaként azonosította az ítész.])

Ami viszont azt a „tesó”-t illeti... Az első reakcióm erre röviden ez volt: nem. Én még csak kollégája volnék Viktornak szegről-végről (mint a Filmvilág szerzője, filmes újságíró, író), de azt nem szeretem, ha olvasói minőségben egy ennyire személyes, önéletrajzi szövegben letesóznak, aztán haveroznak, bátyáznak etc. Nyilván meg lehet ezt is indokolni (a közvetlenséggel, vagy akár a keresztényi felebaráti viszony ilyetén módon való erősítésével), és szerencsére nagyon távol vagyunk a Kornis Mihály-féle megoldástól, aki nemes egyszerűséggel „Olvasóm, képzelt gyermekem”-nek titulálja mindazokat, akik kézbe veszik egyik-másik könyvét... De akkor is. Kornis művét csak sürgősséggel visszaszolgáltattam annak, aki a kezembe adta, a Drognaplónál viszont az egyébként magas élvezeti érték rovására ment ez a célt tévesztő bratyizás, vagy nem is tudom, micsoda. Eleinte még bíztam benne, hogy a szerző csak egyszer tévedett ezzel a (nekem) lekezelő(nek tűnő) megoldással, de aztán egyértelművé vált, hogy nem. Nincs szó tragikus tévedésről, csak éppen szerény véleményem szerint az írónak elsősorban partnernek kell tekintenie az olvasóit, nem tesónak vagy akár méltóságos uramnak, meg aztán ha valaki a saját élete legintimebb részleteibe avat be kvázi felvilágosító jelleggel, ne úgy szólítson meg, mint a nagy igazságok elmondására készülő gimis a játszótéren okvetetlenkedő alsóst. És bár Kubiszyn egyértelműen rokonszenves arc a könyve alapján (nem utolsó sorban a kíméletlen őszintesége miatt), néha elő-elővillan az a „megmondom én nektek, hogy mi van”-hangnem, amit már a filmes írásaiban is érzékeltem néha.

(A filmes vonalra még visszatérek, addig is egy példa, hogy ne csak a levegőbe beszéljek: „Julie Christie színészi kvalitásai ma már nehezen felfedezhetők, de mentségére szóljon, hogy gyönyörű” – írta a Fahrenheit 451 kapcsán hosszú évekkel ezelőtt. Tény, Christie alakítását mások is kritizálták e film apropóján, sőt, a színésznő szerintem sem tartozik az élvonalba, de ez a mondat akkor sem korrekt vele szemben, ugyanis a) a színészi kvalitásait nem egyetlen film alapján kéne megítélni, főleg ha b) eredetileg nem is arra a kettős szerepre szerződött, amit Truffaut végül eljátszatott vele. Ennyi erővel Rod Steigerről is kijelenthetjük, hogy gyenge ripacs, mert a szintén Ray Bradbury egyik művén alapuló A tetovált emberben úgy tombol, mintha grimaszra fizetnék, ehhez képest A zálogos vagy az Egy marék dinamit nem éppen arra bizonyíték, hogy fogalma sincs a színjátszásról.)

Nem tudom, védelmére szól-e a szerzőnek, de a „sorok között” magyarázatot ad a hangnem furcsaságára. 49. oldal: „Felsőbbrendűségi érzésem volt az intelligenciám, a látóköröm, meg persze az élményeim miatt. Arrogáns lettem és cinikus.” Jóhiszemű vagyok, feltételezem, hogy a múltidő indokolt, de a jelek szerint azért megmaradt  ebből a hozzáállásból valami. Amit sajnos az is alátámaszt, ahogy K. többször hivatkozik rá minden önirónia nélkül, hogy jól ír, illetve hányan gondolják róla, hogy jól ír (illetve írt filmes újságíróként). A tényekkel persze nehéz vitatkozni, én mégis nehezen tudom hová tenni ezeket a bejelentéseket. Eszem ágában sincs belekötni az állításba, valahogy mégis fölösleges és zavaró. Főleg ha néha az egyébként kíméletlen önkritika is tévútra kerül morális vagy egyéb szempontból.

A 200. oldalon ugyanis előkerül a felelősség kérdése, konkrétan a Török Gyerek kapcsán, aki a hibáit-bűneit a szemére olvasó rokonoknak végül azt mondja: „Egy az Isten, tesó. És az nem te vagy!” (A „tesó” ezúttal konkrétan a bátynak szól, egyébként.) Az egyik oldalon tehát a jogosan sértett családtagok állnak, a másikon a rehabon lévő (ex)drogos. A családtagok nem érzik a saját felelősségüket a Török Gyerek tragédiájában, szemére hányják a bűneit, ami ugyan érthető, de nem túl szimpatikus húzás. Az (ex)drogos érzi, hogy igazuk van, de amikor már Istent is szidják, az idézett mondattal válaszol és elmegy. A szerző szerint ez a „legjobb duma”, hiszen amit csövesként tett, nem az emberek ellen tette, hanem önmaga ellen, illetve Isten ellen, aki viszont megbocsátott. És „innentől kezdve kocc van, haver”.

Lehet, hogy ez csak az istenhit kérdése, de szerintem „nincs kocc”. Haver. Nem mintha minden kábszerest a börtönben akarnék látni (ostobaság), vagy mert szerintem minden bűnt egyesével jóvá kéne tenni (amire Kubiszyn is utal pár bekezdéssel feljebb). Hanem mert ez így egész egyszerűen nem igazságos. Inkább olyan, mintha Isten „puffer” lenne, valamiféle köztes felület, amivel védekezni lehet a jogos sérelmekkel szemben. Hiszen a drogos csak ezen a világon bántott másokat, és a lényeg úgyis a túloldalon van, úgyhogy nem is kell érdemben foglalkozni az „áldozatokkal”. „Majd én az Úrral, akire az egész tartozik, megbeszélem ezt, a többiek meg foglalkozzanak a saját dolgukkal.” Magyarán: kocc. Ez egész egyszerűen nem klappol, vagy ha mégis, akkor az egyéni felelősség és a lelkiismeret fogalmát úgy ahogy van, töröljük a szótárakból, és a megtéréséig csinálhasson mindenki azt, amit akar. (Persze nem kizárt, hogy velem van a baj, én már a tékozló fiú történetében is leginkább a rendes fiúnak adtam igazat, de ez van. Hívjatok földhözragadtnak, vállalom.)

Végül, de nem utolsó sorban következzék a párszor már belengetett „filmes vonal”, talán ezzel kapcsolatban a leginkább érvényes egy általam megfogalmazott hozzászólás. És a 67. oldalon leírtakat olvasva ez a hozzászólás megint csak egy nem, csak ezúttal ez egy sokkal keményebb és karakánabb nem (mondhatni, egy igazi, virtigli „N E M !”-mel van most dolgunk).

„Hány filmet nem láttam azok közül amiről írtam, de az információmorzsák alapján mégis képes voltam hiteles és igaz ítéletet alkotni róluk. Erre büszke vagyok.” Szigorú leszek: ezúttal nincs mire büszkének lenni. Azon hiteles és igaz ítéletek halmaza, amelyeket valaki az ítélet tárgyának ismerete nélkül hoz: üres halmaz. Mindenkor és mindenhol, vallástól, drogtól, hivatástól függetlenül (az információmorzsákkal kapcsolatos felvetésre már írni sem akarok semmit, pedig lehetne). Nem akarok erkölcsről, szakmai etikáról, vagy akár az elemi logika és ráció törvényeiről hosszas fejtegetésekbe bonyolódni, talán elég lesz az is, ha felhívom rá Viktor figyelmét, hogy valószínűleg ő sem tartaná helyesnek, ha valaki az alkotását innen-onnan származó adatok segítségével bírálná el, anélkül, hogy akár csak belelapozna. Bohém művészek egyszer-egyszer talán megtehetnek ilyesmit (ha megússzák), és nagyritkán "kényszer" hatására is sor kerülhet rá (pl. mert valamiért írni kell a műről, méghozzá gyorsan, csak éppen lehetetlen beszerezni), de már ezeknél is rezeg a léc. Büszkeségre viszont biztosan nincs ok ilyen esetben.

A fenti, bő lére eresztett, jórészt marginális jelentőségű dolgokra vonatkozó, merőben szubjektív és moralizáló kifogásoktól eltekintve viszont Kubiszyn Viktornak igenis van oka a büszkeségre. Egyrészt emberként – ezt az utat írja le a könyvében. Másrészt íróként – ez maga a könyv, egy kisebb hibái ellenére emlékezetes mű, amit továbbra is csak ajánlani tudok mindenkinek. És ha valaki arra is kíváncsi, mennyire nehéz egy ilyen témát jól megírni (pontosabban milyen könnyű bakot lőni), olvassa el a derék Könyvtáros Testvér itt fellelhető, igen tanulságos írását, de az alapjául szolgáló könyvet lehetőleg ne.

Szólj hozzá!

Címkék: kritizálok könyvnapló OD Kubiszyn Drognapló


A bejegyzés trackback címe:

https://danielorosdy.blog.hu/api/trackback/id/tr594757799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása